خودخواهی و ندیدن مصالح اجتماعی در نقاط عطف تاریخی، فاجعه‌ی تاریخی در پی دارد

نور خبر: امام مسجد و مجتمع اسلامی نور که به مناسبت دهه ی ولایت در جمع نمازگزاران سخن می گفت، اظهار کرد: خودخواهی و ندیدن مصالح اجتماعی در نقاط عطف تاریخی فاجعه ی تاریخی در پی دارد.
استاد دکتر محمدیان با ذکر تاریخ آخرین حج پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله، آن را حجة البلاغ خواند و اضافه کرد: پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله در این سفر و در خطابه هایی که در مواقف و مشاهد مختلف در مکه و منا و عرفات و مشعر ایراد کرده در صدد این بوده است تا چکیده و خلاصه‌ی اصول اساسی اسلام اعم از عقاید و اخلاق و احکام را دوباره بازگو کند و مسلمانان را نسبت به تعهد و عمل به آنها تذکر دهد.
آیةالله محمدیان تبریزی اظهار کرد، از رفتار و گفتار گزارش شده‌ی رسول خدا صلی الله علیه و آله در این سفر بر می آید که آن بزرگوار دنبال فرصتی بوده است تا حقیقت و مطلب مهم تر از آنچه تا آن موقع بیان کرده است به مردم بازگو کند که این فرصت فراهم نمی شد. ایشان اظهار کرد پیامبر با دل نگرانی از فرصت دست رفته در ایام حج آهنگ بازگشت داشت که خداوند متعال با نزول آیه ی " یا ایّها الرّسول بلّغ ما اُنزِل الیک ..." این فرصت را برای پیامبر فراهم آورد و با وعده‌ی "والله یعصمک من الناس" نگرانی او را از برخورد مخاطبان پیام مرتفع کرد.
آیةالله محمدیان ادامه داد، حادثه ی غدیر، امر الهی و معرفی و نصب امیرالمؤمنین علی علیه السلام نصب و معرفی الهی است و نباید آن را صلاحدید و یا نصب نبوی دانست. و پیامبر در این حکم مأمور به ابلاغ و یا به عبارت صحیح تر تبلیغ بوده است و باب تفعیل به شدت فعل دلالت دارد فلذا در نقل های تاریخی آمده است که رسول اکرم صلی الله علیه و آله نه یکبار بلکه به هر چهار جهت که مسلمانان ایستاده بودند رو کردند و جمله ی " من کنت مولاه فهذا علیٌّ مولاه " را تا آخر تکرار کردند و از آنها نسبت به شنیدن پیام اقرار گرفتند و در آخر دستور و توصیه کردند تا حاضران به غایبان و پدران به فرزندان نسلاً بعد نسلٍ آنرا بازگو کنند.
استاد محمدیان اظهار کردند ولی خود خواهی و فرصت طلبی سیاسی برخی برای کسب قدرت مصالح امت اسلامی را نادیده گرفت و در نقطه‌ی عطف و شکل گیری دوره‌ی جدیدی از تاریخ اسلام فاجعه آفرید. دکتر محمدیان افزود شاید در شرایط عادی خودخواهی، منفعت طلبی، تفوق جویی سیاسی و اجتماعی یک رذیله ی اخلاقی باشد اما همین رذیله در شرایط حساس که نقطه‌ی عطف در تاریخ یک ملت و یک امت به شمار می رود، منجر به فاجعه‌ی ملی و اجتماعی می شود. آنچه در سالهای بعد، در میان امت اسلامی اتفاق افتاد تبعه‌ی همین افزون طلبی و قبیله سالاری و خودخواهی است که دامنه‌ی تا امروز تاریخ ما کشیده شده است.
آیةالله دکتر محمدیان غدیر را دکترین حکومت مبتنی بر ولایت الهی و اعراض از حاکمیت جبت و طاغوت دانست و گفت: گمشده‌ی امروز بشریت حکومت عدل و صلح است که منجر به سعادتمندی بشر و رشد مادی و معنوی وی شود.

منبع خبر:

تاریخ خبر: 
يكشنبه, 28 شهريور, 1395

نظرات

با تبریک و شادباش دهه ی ولایت به ویژه عید سعید غدیر،
به اعتقاد من غدیر خم روز اکمال دین و اتمام نعمتهای الهی در سیمای امامت و رهبری علی علیه السلام است.
هرچند دور غدیر پرچین زدند ولی زلال جاری آن مشام همگان را طراوت می بخشد.

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.