جزئیات محتوای کتاب درسی «تفکر و سواد رسانه‌ای»/ آشنایی دانش‌آموزان با تحلیل محتوای رسانه‌ها

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش گفت: با انتشار کتاب «تفکر و سواد رسانه‌ای»، به دنبال این هستیم تا عقلانیت را در استفاده از رسانه‌های جدید آموزش دهیم و دانش‌آموز را با روش تحلیل محتوای رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی آشنا کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌ا‌لدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در خصوص «انتشار کتاب تفکر و سواد رسانه‌ای و شائبه سوق دادن دانش‌آموزان به استفاده از شبکه‌های خارجی»، اظهار داشت: در این کتاب به دنبال این هستیم تا عقلانیت را در استفاده از رسانه‌های جدید آموزش دهیم و به نوعی دانش‌آموزان را به تحلیل، نقد و توجه به محتوای رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی آشنا کنیم.

وی با ذکر نمونه‌هایی در خصوص استفاده از رسانه‌ها ادامه داد: اگر به دانش‌آموز می‌گوییم فیلمی بد است، باید بگوییم معیار بد بودن ‌آن چیست؛ اینکه دانش‌آموز وارد شبکه اجتماعی بشود یا نشود، باید چرایی آن را بداند؛ دلیل اینکه دانش‌آموز به یوتیوب، فیس‌بوک و یا تلگرام برود یا نرود را نیز باید برای دانش‌آموز بیان کنیم.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: در این خصوص باید برای دانش‌آموز بیان کنیم که از اطلاعاتی که او در شبکه مجازی تبادل می‌کند، چه کسانی می‌توانند سوءاستفاده کنند؛ دانش‌آموز از ما می‌پرسد، شما مجموعه‌ای از واژه «نه» مانند نرو، نخند، نگو و نپوش را برای‌مان گذاشته‌اید، حال ما چه چیزی را ببینیم،چه چیزی را بپوشیم و از چه چیزی استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ محمدیان با اشاره به آیات قرآن تصریح کرد: قرآن فرموده است، «لا تُسرفوا» و در ابتدای آن بیان کرده است،کُلوا؛ یعنی اول آزادی داده است؛ در نتیجه باید به دانش‌آموز بگوییم که کدام قسمت شبکه مجازی خوب بوده و کدام قسمت بد است.

تاریخ خبر: 
يكشنبه, 24 مرداد, 1395

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.