تذکر رهبر انقلاب هوشمندانه بود / آموزش سوپرمارکتی زبانها عملیاتی شود

محی‌الدین بهرام محمدیان در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا، در خصوص بیانات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر نپرداختن بیش از حد زبان انگلیسی در مدارس و حتی آموزش دیگر زبان ها همانند اسپانیولی، فرانسه و کشورهای شرقی اظهارکرد: مدتی پیش در سازمان پژوهش بحثی را به عنوان استعمار زبانی مطرح کردیم و من هم در مقدمه کتابم به نام دولت قرآن همین مطلب را آوردم که استعمار زبانی چه کارهایی می تواند بکند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: زبان فقط کارکرد ارتباطی به معنای مکالمه ندارد، بلکه امروز زبان حامل فرهنگ ها و ارزش ها هم هست. حتی امروز بسیاری از متخصصان زبان آموزی مدعی هستند ما باید در فضای مشابه با زادگاه هر زبان آن زبان را بیاموزیم؛ یعنی زبان انگلیسی را با فرهنگ انگلیسی بیاموزیم تا در ما نهادینه شود. خود من به عنوان کسی که رشته اش زبان و ادبیات تطبیقی بوده این معنا را قبول دارم؛ به همین جهت ما باید بین زبان تخصصی دانشگاه و زبان ارتباطی در مدارس فرق قائل شویم.

وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل بود که سال ها قبل در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شد که آموزش زبان خارجی ما به صورت سوپرمارکتی باشد یعنی زبان های آلمانی، فرانسوی، روسی و ایتالیایی هم در مدارس تدریس شود.

محمدیان ادامه داد: البته در همان زمان ما بخشی از کتاب ها مورد نیاز در این زمینه را تولید کردیم، اما مدارسی که زبان های خارجی متنوع را عرضه کنند کم هستند و دانش آموزان داوطلب آموزش این زبان ها هم زیاد نیستند.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در این خصوص افزود: این فرمایش آقا نشان از این دارد که ایشان این دغدغه خاطر را دارند که ترویج زبان انگلیسی احتمال دارد یک نوع وابستگی فرهنگی برای زبان آموز ایجاد کند که تذکری هوشمندانه بود

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بیان کرد: من فکر می کنم شورای عالی انقلاب فرهنگی یا شورای عالی آموزش و پرورش باید تمهید مقدمات بکند، به این معنی که مصوبه شورای عالی در راستای آموزش زبان های دیگر در کنار زبان انگلیسی را عملیاتی کند؛ چون فعلا بحث نیمه تجویزی ارائه شده یعنی اجباری نیست. با این کار زمینه حضور زبان های دیگر در مدارس فراهم می شود.

کلیدواژه:

تاریخ خبر: 
چهارشنبه, 15 ارديبهشت, 1395

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.