انکار نقش سازنده و موثر نهاد امور تربیتی، بی انصافی است

حجت الاسلام و المسلمین محی الدین بهرام محمدیان در گفت و گو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا، در خصوص 8 اسفند، روز امور تربیتی، اظهار کرد: نهاد و روز امور تربیتی جزوء صدقات جاریه 2 شهید بزرگوار شهیدان رجایی و باهنر است.

وی ادامه داد: پس از انقلاب باید آموزش و پرورش متحول می شد اما به دلیل مشکلات سیاسی و اجتماعی، این تحول به تاخیر افتاد لذا برخی بزرگان مانند شهید باهنر اصلاحاتی را انجام دادند و نهادی مانند نهاد امور تربیتی، مراکز تربیت معلم را با هدف اسلامی سازی و به سازی تعلیم و تربیت درست کردند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امور تربیتی از نهادهای مبارک است، اشاره کرد: اگر کسی بخواهد نقش سازنده و موثر امور تربیتی را در سال های انقلاب انکار کند، بی انصافی کرده است. زیرا هم نقش پیشگام و هم نقش صیانت و حفاظت داشته است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: امور تربیتی در سال های اول انقلاب با 3 جریان مقابله می کرد و از موضوع، ارزش و هویت انقلاب حمایت می کرد.

نقش مربیان تربیتی در مدارس

محمدیان بیان کرد: مربیان تربیتی نقش موثری در مدارس دارند. زمان دانش آموزی، عضو اتحادیه انجمن های اسلامی بودم و با مربیان پرورشی و تربیتی همکاری نزدیک داشتم.

وی تاکید کرد: پس از گرفتن دیپلم خود نیز ارتباطم با دانش آموزان و مدرسه قطع نشد و در سال 60 معلم بینش دینی و مربی پرورشی شدم لذا سی سال است در آموزش و پرورش در حال فعالیت هستم.

وجود فعالیت های تربیتی در مراحل آموزشی

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه امور تربیتی مکان مقدسی است، افزود: معتقدم فعالیت های تربیتی باید در تمام مراحل آموزشی تعمیم پیدا کند.

وی ادامه داد: سند تحول بنیادین در برنامه درسی ملی چنین رویکردی دارد ما معتقدیم داده های آموزشی در بستر فرهنگی با پشتوانه تحقیق باید به ثمرات تربیتی تبدیل شود.

بستر کتب درسی تربیت باشد

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: بستر تمام کتاب هایی که می خوانیم باید تربیت انسان باشد و همه به ثمره تربیتی منجر شود.

محمدیان گفت: باید نگاه به آموزش و پرورش از جنس تربیت باشد. هیچ فعالیتی در آموزش و پرورش نیست که در عین حال که آموزشی است تربیتی نباشد لذا مربیان تربیتی جایگاه ویژه ای دارند و باید به آن ها به عنوان مدیران ساماندهی و سازماندهی فعالیت پرورشی در داخل مدرسه نگاه شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: ما در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی کتاب آموزشی تربیتی تولید می کنیم لذا 8 اسفند را باید به همه مربیان و آموزش و پرورش به خصوص مربیان سال 58 به بعد تبریک گفت و از همه قدردانی کرد.

فعالیت همیشگی نهاد امور تربیتی در مدارس

وی در خصوص اینکه آیا اکنون امور تربیتی کم رنگ شده و یا عملکرد مربیان پرورشی در مدارس ضعیف شده است؟، عنوان کرد: امور تربیتی در مدارس پررنگ است البته ممکن است در تمام مدارس نباشد اما این به معنی کم کار کردن این نهاد نیست.

تربیت اختیاری است

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اشاره کرد: تربیت امری انتخابی است و معلم با انسان طرف است و انسان اختیار دارد و خود می تواند آموزش و تربیت را انتخاب کند.

وی خاطرنشان کرد: انسان موجود اختیار دار است ممکن است با دعوت معلمان برای تربیت آموزش، افرادی این موضوع را انتخاب کرده و افرادی آن را نپذیرند.

امور تربیتی باید به تمام نیازها پاسخ دهد

محمدیان اظهار کرد: اگر بخواهیم بگوییم که امور تربیتی در آینده چطور می شود؛ می توان گفت که باید امور تربیتی به نیازهای اساسی دانش آموزانمان موافق با سلیقه و ذائقه آن ها با نگاه کارشناسی پاسخ دهد.

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: مجموعه فعالیت های آموزشی و هنری باید منشا این موضوع باشد که بتواند به تمام حرف ها پاسخ دهد.

وی در پایان یادآور شد: بنده به تامین فعالیت های پرورشی در تمام لایه های آموزش و پرورش معتقدم و مربیان برای ساماندهی این موضوع نقش سازنده ای دارند.

کلیدواژه:

تاریخ خبر: 
يكشنبه, 9 اسفند, 1394

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.