9 دی نماد پیوستگی مردم نسبت به اهل بیت، دفاع از قانون، حمایت از نظام و ولایت فقیه بود

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمدیان ظهر امروز در مراسمی که به مناسبت بزرگداشت 9 دی در نمازخانه سازمان برگزار شد، رحمت و وحدت را رمز پیروزی پیامبر خاتم (ص) دانست و اضافه نمود: 9 دی در واقع تجلی همان رحمت و وحدت امت بود. بالاخره ما با حادثه ای مواجه شدیم که چند ماهی در کشور مشکل آفرین شد. به تعبیر رئیس جمهور محترم که بسیار قابل تامل است و فرمودند: همه روزهای ما روزهای دعوت ملت به وحدت است حتی 9 دی به معنای روز دفاع ملت ما از خاندان رسالت و اهل بیت (ع) و دفاع از نظام ، قانون و نظم و دفاع از ولایت فقیه و ولی فقیه بود.

این جمله جالبی بود و جا دارد، صاحب نظران روی تامل بیشتری داشته باشند. مفهوم فرمایش ایشان تفسیر شرایط قبل از نهم دی و منطوق آن تصویر روز نهم دی ماه است. یعنی در ماجرای قبل از آن حرمت شکنی شد، نسبت به حرمت اهل بیت، نظام، قانون و ولایت فقیه جسارت شد. ولی 9 دی تجلی وحدت مردم در دفاع از ارزشها و پاسخ کوبنده ای به کج اندیشان و دشمنان بود و ما پیروزیم، تا رحمت و وحدت در جامعه اسلامی وجود دارد.

اما مطلب آن است که گاهی شنیده می شود، نسبت به جایگاه رهبری که مظهر وحدت و همدلی است سخنانی مثل شورایی بودن به میان می آید که ریشه در القائات یا رسوبات فکری منتسکیویی است. گاه تفکرات لیبرالی بر اندیشه ها سایه می افکند، بر قوه عاقله برخی اثر می گذارد. البته قراردادهای اجتماعی بهره از عقلانیت و واقعیت دارند، ولی نباید غفلت کرد. اگرچه این امر اجتماعی بهره ای از واقعیت دارد ، ولیهمیشه این طور نیست که عین حقیقت باشد. مثلا در شرایطی عقل ایجاب می کند که بین چند نفر از قرعه کشی استفاده شود، درست است که مساله و معضل حل شده ، اما این بدان معنا نیست که آنچه از طریق قرعه درآمده در همه ابعاد بهترین و مناسب ترین باشد.

وی افزود: فرق است بین امور مسلمین و امارت مسلمین. امور مسلمین می تواند از طریق شورا بررسی وحل و فصل شود، اما امارت آنها مشارکتی و شورایی نیست. آیه شریفه « وَ شاورهم فی الامر » نیز بر این معنا تاکید دارد. امارت نمی تواند شورایی باشد، چرا که مسئولیت اخذ تصمیم متوجه فرد است و امارت و امامت مقام نصب است و مسئولیت شمرده می شود.

دکتر محمدیان تصریح کرد: در یک نماز جماعت یک امام جماعت بیشتر نیست و همه به او اقتدا می کنند و در نماز جمعه نیز یک امام جمعه است و عدالت منصب قضاوت هم متفاوت است، گرچه در هردو "عدالت" شرط است و برخی معتقدند؛ اگر شهود طلاق نیز عادل نباشند"طلاق" اشکال پیدا می کند. اما در امامت جماعت "عدالت" ظاهری است. امام صادق علیه السلام در مقبوله عمر بن حنظله، فقها را نصب مقام قضا و صدور حکم کرده است و فرمود: هر کس این منصوب را انکار کند، مرا رد کرده است و رد امام در حد شرک است.

وی اضافه نمود: در عصر غیبت نیز ولایت فقیه همان جایگاه را دارد. نصبی است و اشتراک پذیر نمی باشد. در روایتی از قول امام حسن عسکری علیه السلام نقل شده«فاما من کان من الفقهاء: صائناً لنفسه، حافظاً لدینه، مخالفاً علی هواه، مطیع لامر مولاه، فللعوام این یقلدوه».

کلیدواژه:

تاریخ خبر: 
چهارشنبه, 9 دى, 1394

نظرات

سلام علیکم ،من از بحث دیروز آقای دکتر محمدیان بسیار استفاده کردم و همکاران نیز بحث را بسیار مفید می دانستند لطفا این بحث را به صورت علمی توسعه و ادامه دهید. با تشکر از طرح مباحث نو وضروری

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
5 + 7 =
حاصل جمع بالا را وارد کنید.