9 دی نماد پیوستگی مردم نسبت به اهل بیت، دفاع از قانون، حمایت از نظام و ولایت فقیه بود
این جمله جالبی بود و جا دارد، صاحب نظران روی تامل بیشتری داشته باشند. مفهوم فرمایش ایشان تفسیر شرایط قبل از نهم دی و منطوق آن تصویر روز نهم دی ماه است. یعنی در ماجرای قبل از آن حرمت شکنی شد، نسبت به حرمت اهل بیت، نظام، قانون و ولایت فقیه جسارت شد. ولی 9 دی تجلی وحدت مردم در دفاع از ارزشها و پاسخ کوبنده ای به کج اندیشان و دشمنان بود و ما پیروزیم، تا رحمت و وحدت در جامعه اسلامی وجود دارد.
اما مطلب آن است که گاهی شنیده می شود، نسبت به جایگاه رهبری که مظهر وحدت و همدلی است سخنانی مثل شورایی بودن به میان می آید که ریشه در القائات یا رسوبات فکری منتسکیویی است. گاه تفکرات لیبرالی بر اندیشه ها سایه می افکند، بر قوه عاقله برخی اثر می گذارد. البته قراردادهای اجتماعی بهره از عقلانیت و واقعیت دارند، ولی نباید غفلت کرد. اگرچه این امر اجتماعی بهره ای از واقعیت دارد ، ولیهمیشه این طور نیست که عین حقیقت باشد. مثلا در شرایطی عقل ایجاب می کند که بین چند نفر از قرعه کشی استفاده شود، درست است که مساله و معضل حل شده ، اما این بدان معنا نیست که آنچه از طریق قرعه درآمده در همه ابعاد بهترین و مناسب ترین باشد.
وی افزود: فرق است بین امور مسلمین و امارت مسلمین. امور مسلمین می تواند از طریق شورا بررسی وحل و فصل شود، اما امارت آنها مشارکتی و شورایی نیست. آیه شریفه « وَ شاورهم فی الامر » نیز بر این معنا تاکید دارد. امارت نمی تواند شورایی باشد، چرا که مسئولیت اخذ تصمیم متوجه فرد است و امارت و امامت مقام نصب است و مسئولیت شمرده می شود.
دکتر محمدیان تصریح کرد: در یک نماز جماعت یک امام جماعت بیشتر نیست و همه به او اقتدا می کنند و در نماز جمعه نیز یک امام جمعه است و عدالت منصب قضاوت هم متفاوت است، گرچه در هردو "عدالت" شرط است و برخی معتقدند؛ اگر شهود طلاق نیز عادل نباشند"طلاق" اشکال پیدا می کند. اما در امامت جماعت "عدالت" ظاهری است. امام صادق علیه السلام در مقبوله عمر بن حنظله، فقها را نصب مقام قضا و صدور حکم کرده است و فرمود: هر کس این منصوب را انکار کند، مرا رد کرده است و رد امام در حد شرک است.
وی اضافه نمود: در عصر غیبت نیز ولایت فقیه همان جایگاه را دارد. نصبی است و اشتراک پذیر نمی باشد. در روایتی از قول امام حسن عسکری علیه السلام نقل شده«فاما من کان من الفقهاء: صائناً لنفسه، حافظاً لدینه، مخالفاً علی هواه، مطیع لامر مولاه، فللعوام این یقلدوه».
منبع خبر:
- 2852 مرتبه بازدید
نظرات
كارشناس سازمان
10 دى, 1394 - 08:37
لینک مستقیم
بحث ذو مراتب بودن امامت و عدم اشتراک در إمارت را ادامه دهید
سلام علیکم ،من از بحث دیروز آقای دکتر محمدیان بسیار استفاده کردم و همکاران نیز بحث را بسیار مفید می دانستند لطفا این بحث را به صورت علمی توسعه و ادامه دهید. با تشکر از طرح مباحث نو وضروری
نظر دهید