مراسم اربعین، نماد پیوستگی به قیام حق طلبانه امام حسین(ع) است

دکتر محمدیان، مراسم اربعین را که هرسال پرشورتر برگزار می شود، نماد پیوستگی به قیام حق طلبانه امام حسین(ع) دانست.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محی الدین بهرام محمدیان با استناد به آیه شریفه یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ(صف 8) افزود: دشمنان تلاش می کنند، می‌خواهند که نور خدا را با دهانهاشان خاموش کنند، حال آنکه خدا تمام‏کننده نور- یعنى دین- خویش است هر چند که کافران خوش ندارند. مشابه و قریب به این مضمون چندین بار در قرآن کریم آمده است و حکایت از آن دارد که همه چیز تحت اراده و قدرت خداوند متعال است واگر همه دنیا جمع شوند، نمی توانند در اراده وی خللی ایجاد کنند.

وی با اشاره به حدیث شریف امام حسن علیه السلام که می فرمایند: عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلَاةُ الْإِحْدَى وَ الْخَمْسِینَ وَ زِیَارَةُ الْأَرْبَعِینَ وَ التَّخَتُّمُ بِالْیَمِینِ وَ تَعْفِیرُ الْجَبِینِ وَ الْجَهْرُ بِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏، امام حسن عسگری (ع) علامت های مومن (شیعه) پنج چیز است : خواندن پنجاه ویک رکعت نماز در شبانه روز و زیارت اربعین، انگشتر به دست راست کردن و پیشانی را در سجده بر خاک نهادن و بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم در نماز است.

دکتر محمدیان در تفسیر بیان فوق افزود: این ها نماد و نشان وابستگی و پیوستگی به معبود است. ذکر صلوات بر پیامبر(ص) و خاندان مطهرش نیز همین معنا را دارد. یعنی آشکارا نسبت به ایشان و خاندان پاکش اظهار ارادت می کنیم.

وی اقامه عزا را یکی از جلوه های روشن و آشکار وابستگی به اهل بیت علیهم السلام توصیف کرد و اضافه نمود: یکی از دلایل اصرار شیعه به برگزاری مراسم عزاداری، زنده نگهداشتن حماسه حق طلبانه و ایثارگرانه سرور شهیدان و عدم اعتماد آنها به تاریخ است. زیرا دیدند رویداد عظیم غدیر، علیرغم حضور بیش از 80 تا 100 هزار نفر درحجة الوداع خیلی زود به بوته فراموشی سپرده شد. لذا خود تصمیم گرفتند حوادث عاشورا را به اقتضای زمان وبا استفاده ازشیوه های متنوع حفظ کنند.

کلیدواژه:

تاریخ خبر: 
سه شنبه, 10 آذر, 1394

نظرات

اربعین آمد و اشکم ز بصر می آید

گوییا زینب محزون
ز سفر می آید/

باز در کرب و بلا شیون و شینی برپاست

کز اسیران ره شام خبر می آید

حاج آقا انصافا از سخنرانی امروز مثل همیشه استفاده کردیم مخصوصا از تحلیل عالمانه و نهایت روضه عاشقانه شما. انشاالله امام حسین علیه السلام عوض خیر دهد و بزودی در کنار شما زائر کربلا و نجف بشویم.

چهل پرده اشک
چهل منزل شور و شتاب
چهل روز فراق و هجران
چگونه می تواند تو را زایاد ببرد در حالیکه زیارت أربعین تو نشانه ایمان است؟!!

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.