کاهش شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی دوره متوسطه/ آموزش مهارت‌ها به دانش‌آموزان

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش امروز در نشست خبری که در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد با ابراز تأسف از فاجعه منا و اینکه تلخی این فاجعه تا سال‌ها در جان ما باقی می‌ماند و نباید آن را فراموش کرد تا مشخص شود چه جنایتی در حق امت اسلامی توسط سران بی‌کفایت عربستان رخ داده است،‌ اظهار داشت:‌ در سال تحصیلی جاری 29 عنوان کتاب جدید در پایه‌های پنجم و نهم تالیف شد.

وی با بیان اینکه کتاب‌های درسی به همراه اجزای بسته آموزشی شامل نرم‌افزار و فیلم‌های آموزشی برای استفاده معلمان و دانش‌آموزان توزیع شد، افزود: برای دروس زبان انگلیسی، فارسی و قرآن، کتاب گویا تولید کرده‌ایم و 100 عنوان لوح فشرده برای پایه‌های مختلف تحصیلی تولید شده است.

* چاپ ۱۳۰ میلیون جلد کتاب درسی در سال‌جاری

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره به اینکه هر سال حدود 100 میلیون جلد کتاب منتشر می‌شود و امسال نیز تیراژ کتب‌ درسی 130 میلیون جلد بود، ادامه داد: در سال تحصیلی جدید برای نخستین بار کتاب‌های درسی دوره پیش دانشگاهی در کل کشور و ابتدایی در شهر تهران به صورت اینترنتی فروخته شد؛ این طرح نشان داد که مردم آمادگی لازم را برای پذیرش دولت الکترونیک دارند و در سال‌های آینده این پروژه را تکمیل خواهیم کرد.

وی اصافه کرد:‌ امسال کتاب‌های درسی بر روی پایگاه رشد، دفتر تألیف و اداره کل چاپ و توزیع کتاب‌های درسی قرار گرفت و این امکان برای مدارس خارج از کشور فراهم شد تا بتوانند به کتاب‌های درسی دسترسی داشته باشند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به تولید مجلات و کتابنامه رشد، گفت:‌ فهرست کتاب‌های کمک درسی استاندارد در کتابنامه رشد قرار گرفته است و معلمان برای معرفی کتاب‌های کمک آموزشی باید از این کتابنامه استفاده کنند چرا که کتاب‌های متناسب با برنامه درسی و اهداف یاددهی ـ یادگیری در این کتابنامه معرفی می‌شوند.

* معلمان مؤلف شناسایی می‌شوند

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش به راه‌اندازی باشگاه معلمان مؤلف اشاره کرد و بیان داشت: باشگاه معلمان مؤلف فعال شده است و معلمان صاحب قلم را شناسایی می‌کند.

وی افزود: در نخستین فاز این برنامه، معلمانی که در تولید محتوای آموزشی و کمک آموزشی فعالیت می‌کنند، را شناسایی می‌کنیم و تولیدات آنها ابتدا در استان خود و پس از آن به صورت ملی منتشر می‌شود و در مرحله بعد از معلمان مؤلف به منظور تهیه کتاب‌های درسی استفاده خواهیم کرد.

* در سال تحصیلی 96-95 تغییرات کتاب‌های درسی به پایه دهم می‌رسد

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان با بیان اینکه امسال تولید کتاب‌های الکترونیک درسی را پیگیری کردیم، بیان داشت: این طرح تقریباً در تمام استان‌ها قابلیت اجرا دارد اما چون الزامی نیست در قالب بسته‌های آموزشی ارائه می‌شود که در تولید آنها معلمان شاغل،‌ بازنشسته و صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت همکاری دارند.

وی ادامه داد:‌ در سال تحصیلی 96-95 تغییرات کتاب‌های درسی به پایه دهم می‌رسد، همچنین آموزش و پرورش در تلاش است تا شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی در دوره متوسطه به ویژه در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش کاهش یابد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بیان داشت: هم‌اکنون در رشته کاردانش 240 رشته داریم اما مشاغل در کشور پس از 4 یا 5 سال تغییر می‌کنند بنابراین تا زمانی که دانش‌آموز از هنرستان فارغ‌التحصیل شود، شغلی که باید در آن مشغول به کار شود،‌ منقرض شده است؛ به همین دلیل تلاش می‌کنیم رشته‌ها را متمرکز کنیم و طیفی از مهارت‌‌ها را به دانش‌آموز ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون 4 میلیون و 700 هزار دانش‌آموز در رشته‌‌های فنی و حرفه‌ای تحصیل می‌کنند که عمده آنها در رشته‌های حسابداری، نقشه کشی و کامپیوتر تحصیل می‌کنند، افزود: در حال برنامه‌ریزی هستیم رشته‌ها و شاخه‌های تحصیلی را در دوره متوسطه کاهش دهیم به گونه‌‌ای که شاخه علوم پایه،‌ علوم انسانی و فنی و مهاتی را داشته باشیم یعنی به جای 6 شاخه، 3 شاخه داشته باشیم و در حوزه فنی و حرفه‌ای و کاردانش 4 حوزه صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر را داشته باشیم.

* برگزاری جشنواره فیلم رشد در آبان ماه

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره به استفاده از ظرفیت‌ها برای خلق موقعیت‌های یاددهی و یادگیری، گفت: از امسال تلاش کردیم که دلالت‌های درسی ملی را به صورت حداکثری عملیاتی کنیم همچنین در سال جاری پس از سه سال رکود، جشنواره تولید محتوای الکترونیک برگزار خواهد شد و تولیدکنندگانی که در زمینه تولید محتوای الکترونیک فعالیت می‌کنند در این جشنواره حضور می‌یابند.

وی با بیان اینکه چهل و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد آبان امسال در تهران و برخی از استان‌ها برگزار خواهد شد، افزود: امسال دامنه جشنواره رشد را به خارج از کشور گسترش داده‌ایم و تعدادی از مجتمع‌های آموزش و پرورش در خارج از کشور این جشنواره را برگزار خواهند کرد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به تلاش آموزش و پرورش برای پوشش تحصیلی باکیفیت گفت: موفق شده‌ایم کودکان لازم التعلیم را به صورت نسبی تحت پوشش تحصیلی قرار دهیم و هم اکنون نوبت آن است که در دوره ابتدایی کیفیت آموزش ارتقا یابد همچنین باید تلاش کنیم تا در دوره متوسطه اول و دوم ضریب پوشش تحصیلی افزایش یافته و میانگین ماندگاری دانش‌آموزان در مدارس بیشتر شود چرا که برخی از دانش‌آموزان پس از پایان دوره ابتدایی یا متوسطه اول، مدرسه را ترک می‌کنند.

وی افزود: سیاست آموزش و پرورش بر این است که از سال تحصیلی 95-94 در دوره ابتدایی علاوه بر پوشش کامل تحصیلی، افزایش کیفیت را داشته باشیم و در دوره‌های متوسطه ماندگاری دانش‌آموزان در مدارس افزایش یابد که این نیازمند فراهم کردن فرصت لازم برای ادامه تحصیل دانش آموزانی است که ترک تحصیل کرده‌اند.

تاریخ خبر: 
سه شنبه, 14 مهر, 1394

نظرات

انشاالله این تغییرها آزمون و خطا نباشد و نتیجه ی آن بخیر و خوبی باشد

لطفا جشنواره رشد را در استانها نیز برگزار کنید و دانش آموزان مناطق محروم را نیز دعوت کنید

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.