ماجرای تعویق اجرای قانون حذف کنکور

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش وپرورش گفت: موسسات آموزشی درصدد هستند تست‌زنی و کلاس کنکور را به پایه اول دبستان نیز تعمیم دهند و اگر می‌توانستند، اعلام می‌کردند تا برای رفتن از پیش‌دبستانی به دبستان نیز کنکور بدهند تا کتاب‌های کمک آموزشی بفروشند.
جت‌الاسلام دکتر محی‌الدین بهرام‌محمدیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه حذف کنکورمقدور است، اما برخی جریان‌ها که در ادامه کنکور منافع بسیاری دارند اجازه نمی‌دهند کنکور حذف شود، افزود: هر وقت قرار است تصمیمی سرنوشت‌ساز درباره حذف کنکور اتخاذ شود، ماجرا می‌شود و اجازه چنین کاری را نمی‌دهند چراکه برگزاری کنکور مساوی با تشکیل کلاس‌های کنکور، تست‌زنی، کنکورهای آزمایشی و کتاب‌های کمک آموزشی است که برای برخی سودهای کلانی به دنبال دارد.
وی در پاسخ به این که آیا حذف کنکور امکان‌پذیر است؟ اظهار کرد: امروز تعداد صندلی‌های دانشگاه‌ها اگر نگوییم بیش از داوطلبان است، با تعداد داوطلبان ورود به آموزش عالی برابراست و این برابری این امکان را می‌دهد که هر دانش‌آموزی که اراده کند بتواند وارد دانشگاه شود؛ در عین حال معتقدم همه دانش‌آموزان نباید وارد دانشگاه شوند.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه همه افراد نیاز به ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها ندارند و هرم شغلی کشورنیز این موضوع را اثبات می‌کند، افزود: می‌توان با سازوکار خاصی دانش‌آموزان را با ارزشیابی تحصیلی و آمادگی برای انتخاب رشته از دبیرستان به دانشگاه موردنظر هدایت کرد.
به گفته وی، معمولا افرادی که اعتقاد به برگزاری کنکور دارند دو موضوع را مطرح می‌کنند؛ اول اینکه تعداد داوطلبان بیش‌از ظرفیت آموزش عالی است، دوم اینکه برای برخی دانشگاه‌های پرطرفدار و معتبر که دانشجویان علاقه به تحصیل در آنها دارند، ظرفیت کم است. البته این موضوع را می‌توان به روش‌های قبل از کنکور در داخل کشور یا روش‌هایی که در برخی کشورها متداول است از طریق برگزاری آزمون خاص برای آن دانشگاه حل کرد، لذا وقتی دانشگاهی ظرفیت، شرایط معدل و نمره کف و سقف را اعلام کرد، داوطلب واجد شرایط بودن خود را برای ورود به آن دانشگاه متوجه می‌شود. محمدیان ادامه داد: همچنین می‌توان محدودیتی به این شکل ایجاد کرد که هر داوطلبی در هر سال تحصیلی بتواند در آزمون ورودی سه‌یا‌چهار دانشگاه شرکت کند و در هر دانشگاهی قبول نشد یک شانس او کم ‌شود تا افراد براساس توانایی و استعدادش خود تصمیم بگیرند دردانشگاه مورد نظر شرکت کرده و پس از آن تحصیل دررشته دانشگاهی را ادامه دهند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش وپرورش گفت: این روش آزمون محوری را از دوش دانشگاه بر‌می‌دارد و فرد براساس بنیه علمی رشته دانشگاهی خود را انتخاب می‌کند و نه براساس تست‌زنی. نکته دیگر اینکه در بسیاری از رشته‌ها ما به اندازه صندلی‌ها داوطلب نداریم؛ برای مثال یک دانشگاه دولتی هر روز پیامک می‌دهد که در رشته‌های مختلف بدون کنکور دانشجو می‌پذیرد. افزون بر آن کنکور در کاردانی هم به طور کامل حذف شده است.
به گفته معاون وزیر آموزش‌و‌پرورش، یکی از مهمترین مزایای حذف کنکور در این است که آموزش وپرورش سند تحول بنیادینی را تهیه کرده که اهداف تربیتی و پرورشی تدوین شده است. اینکه ما بخواهیم برای 10 دانشگاه کنکور برگزار کنیم و همه اهداف تربیتی را زیر سؤال ببریم و مدام بگوییم «کنکور- کنکور» و عطش کاذب ایجاد کنیم، پرسش‌ برانگیز است، بنابراین دست‌هایی وجود دارد که می‌خواهند این عطش حفظ و بلکه بیشتر شود.
وی اذعان کرد: طی سال‌های اخیر هر وقت به مرحله تصمیم نهایی رسیده‌ایم احساس شده وسط بازی دیگری هستیم. وقتی قانونی در مجلس تصویب شده، قانون است خوب یا بد آن باید در مرحله اجرا مشخص شود. اگر در مرحله اجرا تشخیص داده‌ شد ناکارآمد است، اصلاح می‌شود. اکنون آموزش‌وپرورش می‌گوید آمادگی اجرای این قانون را دارد، اما برخی اعلام می‌کنند نه، باید تغییر ایجاد شود و سوابق تحصیلی از اول دبیرستان یا راهنمایی تهیه شود.
معاون پژوهشی وزیر آموزش‌وپرورش این گونه اقدامات را حرکت کردن در مسیر برخی مافیاهای آموزشی و کمک‌آموزشی عنوان کرد و افزود: اکنون موسسات آموزشی درصدد هستند تست‌زنی و کلاس کنکور را به پایه اول دبستان نیز تعمیم دهند و اگر می‌توانستند اعلام می‌کردند برای رفتن از پیش‌دبستانی به دبستان نیز کنکور بدهند تا کتاب‌های کمک آموزشی بفروشند.
وی با بیان اینکه برخی سیاست‌های اشتباه آموزش‌وپرورش در سال‌های گذشته نیز به این امر دامن زده و موجب شده تا شبه‌کنکورها وارد آموزش و پرورش شوند، خاطرنشان کرد: باید جلوی این مسائل نیز گرفته شود.همانطور که کنکور را از دانشگاه‌ها حذف می‌کنیم باید شبه‌کنکورها را از دوره ابتدایی به راهنمایی و از راهنمایی به دوره متوسطه هم حذف کنیم.
محمدیان با مخالفت شدید از به تعویق افتادن قانون حذف کنکور گفت: هیچ نیازی به تعویق قانون حذف کنکور وجود ندارد؛ ضمن آنکه باید نمرات معلم را معتبر بدانیم، چراکه هیچ دلیلی برای تردیدهای بی‌جا وجود ندارد. چطور می‌شود استاد دانشگاه نمره‌اش معتبر باشد، اما نمره معلم آموزش وپرورش معتبر نباشد؟ لذا همانطور که استاد دانشگاه در جلسه مصاحبه اعلام می‌کند این دانشجو می‌تواند به دوره دکتری برود، معلم هم می‌تواند بگوید این دانش‌آموز من توانایی علمی خوبی دارد و می‌تواند وارد دانشگاه شود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش وپرورش تصریح کرد: آموزش وپرورش ارتقای پایه تحصیلی را با ارزشیابی کنکور متفاوت می‌داند چراکه دانش‌آموز پایه به پایه منتقل می‌شود، اگر برای دانشگاه نتایج کنکور مهم است، چرا سابقه آموزش می‌خواهند؟ اگر سابقه تحصیلی مهم است همین جمع‌بندی نهایی آموزش و پرورش در سال‌های دوم و سوم متوسطه می‌تواند کمک کند و این آمادگی اکنون در آموزش‌وپرورش وجود دارد و نباید مردم را بین برزخ نگه داشت.
وی درباره برخی اظهارات مبنی بر استاندارد نبودن امتحانات آموزش‌وپرورش گفت: استاندارد یعنی چه؟ تعریفی از استاندارد ارائه کنند. یک مرکز سنجش برای دانشگاه و یک مرکز سنجش هم برای آموزش و پرورش وجود دارد.آموزش وپرورش معتقد است که آزمون‌هایش استاندارد لازم و کافی را دارد، این درحالیست که کنکور برای ورود به دانشگاه شرط می‌گذارد، اگر می‌خواهند با ما منقطع باشند شرط بگذارند، اما کنکور را گردن آموزش و پرورش نیندازند، اما اگر می‌گویند خروجی آموزش و پرورش ورودی آنها باشد، باید سند تحولی خودشان را در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کنند، آن وقت نقطه تقاطع آموزش و پرورش با آموزش عالی مشخص می‌شود.
محمدیان ادامه داد: سند تحول راهبردی آموزش و پرورش می‌گوید باید نسلی با این مشخصات تربیت کنید و براین اساس برنامه درس ملی تصویب شده است. درس، آزمون و ارزشیابی ما معلوم و خروجی ما هم قابل انداز‌ه‌گیری است. خروجی آموزش و پرورش باید ورودی آموزش عالی شود و سوال اینجاست آیا آموزش عالی سند خود را مصوب کرده است؟ باید در این‌ باره در شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث شود.
معاون وزیر آموزش‌و‌پرورش اذعان کرد: از نظر وزارت آموزش و پرورش، ترازوی ارزشیابی دست معلم است و مرکز سنجش آموزش و پرورش تایید می‌کند که سوال معلم استاندارد هست یا نه؟ اگر آزمون‌ها استاندارد نیست چرا می‌گویند سابقه تحصیلی‌؟ مگر آزمون‌ سال‌های دوم و سوم فرق می‌کند؟ و تاکید داریم آزمون‌های آموزش و پرورش استاندارد است و خوب برگزار می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: به گفته آقایان ظرفیت هم در دانشگاه‌ها وجود دارد و هر داوطلب می‌تواند پنج رشته در 12نقطه محل را انتخاب کند. حال برای 10دانشگاه برتر کشور که متقاضی زیادی دارد آزمون خاص برگزار کنند و شرایط سخت تعیین کنند و بگویند معدل 20 می‌خواهیم اما این معدل را هم معلم می‌دهد. اینکه بخواهیم برای 10درصد ظرفیت دانشگاه‌ها صددرصد داوطلبان را درگیر کنیم کار معقولی نیست. به نظر من اقتصاد(بازار) اینجا دخالت دارد.
معاون وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به مافیای پشت ماجرای کنکور نیز اشاره کرد و افزود: برخی جریان‌هایی که در بازار آموزش وارد شده‌اند بیش‌از آنکه به آموزش‌ و تربیت بیندیشند به آموزش می‌پردازند که برای‌شان پول‌ساز باشد و دغدغه علم ندارند و به طرق مختلف تخلف می‌کنند و به ارزش‌های فرهنگی کشور اعتقادی ندارد. اگر این آموزشگاه‌ها مجوز گرفته‌اند و کسی نظارت نمی‌کند یا اینکه این فرایند را تایید می‌کند معلوم می‌شود آن جریان در مسائل نظارتی اثرگذاری می‌کند.

تاریخ خبر: 1391/12/13

کلیدواژه:

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.