نهادینه‌سازی آداب و سبک زندگی اسلامی – ایرانی در صدر اولویت‌هاست

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی حجت الاسلام و المسلمین دکتر محی الدین بهرام محمدیان اظهار کرد: انجام مطالعات بنیادی و پژوهش های کاربردی در طراحی و تدوین الگوی ارتباطات و تعاملات اجتماعی و آداب و سبک زندگی اسلامی یک امر ضروری است. اما این امر به تنهایی کفایت نمی کند، بلکه نهادینه سازی آداب و مهارتهای زندگی با سبک زندگی اسلامی- ایرانی در زمینه های فردی، خانوادگی و اجتماعی با الهام از آموزه های قرآنی و سیره معصومین در صدر اولویت هاست.

وی یادآور شد: بدون طراحی و نهادینه سازی آداب و سبک زندگی اسلامی- ایرانی با تکیه بر بنیاد ارزش های واقعی دینی و ملی نمی توان دست به اصلاح الگوی مصرف مبتنی بر نیازهای واقعی یا الگویی تغذیه سالم در چهارچوب نظام سلامت و حتی مدیریت زمان در تخصیص وقت برای کار و تلاش خودسازی و عبادت و ورزش و تفریح و یا الگوی معماری و شهر سازی و یا لباس و پوشش و رعایت نسبت با مناسبات و ارتباطات خانوادگی و اجتماعی زد.

دکتر محمدیان افزود: در طراحی و پیاده سازی الگوی تعاملات اجتماعی مبتنی بر فرهنگ ایرانی – اسلامی باید برخودباوری، جمع گرایی نهادی، نشاط و امید و آینده نگری و خطرپذیری تاکید کرد و در تعاملات جمعی بر گسترش ارتباطات خویشاوندی و خانوادگی و روابط همسایگی و محلی با محوریت مساجد و جلسات خانوادگی اهمیت داد.

وی اضافه کرد: امروزه حمایت از ایجاد و گسترش تشکل های مردم نهاد در جهت تقویت ارزشهای دینی و ملی همراه با نظارت بر آن می تواند فعالیت های جوانان و نوجوانان را در زمینه های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در محیط های زندگی جمعی واقعی و فضای مجازی را غنا و ارتقا ببخشد.

محمدیان تصریح کرد: دستگاه تعلیم و تربیت به عنوان نهاد نظام ساز می تواند با رویکرد تثبیت عفاف و حجاب و حذف نمادهای فرهنگی منحط غربی و زدودن مظاهر خودباختگی در مقابل فرهنگ بیگانه هویت ایرانی- اسلامی را تقویت نماید و با ارائه برنامه های آموزش تلفیقی موضوعاتی چون فرهنگ قناعت و صرفه جویی، کارآفرینی، معیشت حلال، انرژی، آب، محیط زیست، منافع ملی، رعایتقانون و التزام به رعایت حقوق دیگران را در دستور کار خود قرار دهد.

کلیدواژه:

تاریخ خبر: 
يكشنبه, 11 مرداد, 1394

نظرات

با سلام و احترام ،این همه حرف خوب ،ولی متولی اجرایی کردن این حرفها کسیت؟ استاد محمدیان مدارس گرفتار مشکلات روز مره اند و همکاران معلم با برخی از مشکلات دست و پنجه نرم می کنند. طرح و ایده های شما خیلی خوب و عالمانه است ولی بخشهای دیگر که باید متولی و مسؤول پیگیری باشند از صحنه غایبند!!

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.