«دانشنامه نهج‌البلاغه» رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آئین رونمایی از مجموعه دوجلدی «دانشنامه نهج‌البلاغه»با حضور آیت‌الله سید جمال‌الدین دین‌پرور ــ رئیس بنیاد نهج‌البلاغه و ناظر علمی تدوین «دانشنامه نهج‌البلاغه» ــ، حجت‌الاسلام دکتر محی‌الدین محمدیان ــ معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی این وزارتخانه ــ و سید احمد حسینی ــ مدیر عامل مؤسسه فرهنگی مدرسه برهان و انتشارات مدرسه ــ در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

حجت‌الاسلام دکتر محی‌الدین بهرام محمدیان، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش ضمن گرامیداشت اعیاد شعبانیه و سوم خردادماه، سالروز آزادسازی خرمشهر گفت: «نهج‌البلاغه» در حقیقت «نهج‌الحیاة» است و شریف‌ترین اثری است که سیدرضی آن را گردآوری کرده است. «نهج‌البلاغه»، تنها یک متن ادبی نیست، بلکه کتاب حکمت است.

وی با بیان این‌که «نهج‌البلاغه» سراسر درس زندگی است، اظهار کرد: این کتاب سرشار از مضامین تربیتی، سیاسی و حکمی است، که مورد توجه بسیار متفکران مسلمان و غیرمسلمان قرار گرفته است.

محمدیان به تعبیر ابن‌سینا از حضرت علی (ع) اشاره کرد و گفت: ابن‌سینا، بزرگترین متفکر و فیلسوف اسلامی است. او درباره شخصیت حضرت علی (ع) می‌گوید: «مثل علی‌ بن‌ ابی‌طالب مثل عقل است به حواس». این تعبیر بسیار عمیقی است زیرا عقل است که به تمام حواس بشر احاطه دارد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: «نهج‌البلاغه» کتابی بی‌رقیب است و بسیاری آن را تفسیر کرده و مستدرک‌هایی نیز بر آن نوشته‌اند. در حال حاضر نیز نسل جوان و دانش‌آموز باید گزیده‌ای از این کتاب شریف را در دسترس داشته باشند و آن را مطالعه کنند.

محمدیان، حضرت علی (ع) را بهترین گزارشگر تاریخ صدر اسلام دانست و گفت: در کتاب شریف «نهج‌البلاغه» می‌توان 50 سال تاریخ صدر اسلام را از نظر گذراند. حضرت امیر‌ مؤمنان (ع) در این کتاب، تاریخ قبل از بعثت، قبل از هجرت و بعد از هجرت را گنجانده است.

وی در پایان وعده داد که این سازمان در سال آینده و همزمان با میلاد امام سجاد (ع) از کاری مشابه، با موضوع «صحیفه سجادیه» رونمایی کند.

* پیشنهاد مسابقه حفظ دانشنامه
در ادامه آیین رونمایی از مجموعه دوجلدی «دانشنامه نهج‌البلاغه» آیت‌الله سیدجمال‌الدین دین‌پرور، رییس بنیاد نهج‌البلاغه و ناظر علمی تدوین این دانشنامه به شرایط مطالعه این کتاب شریف در دوره طاغوت پرداخت و گفت: «نهج‌البلاغه» یکی از مهمترین مدارک جرم در دوره طاغوت بود. اما در سال‌های بعد از انقلاب این کتاب شریف مورد توجه قرار گرفته است و امروز شاهد رونمایی دانشنامه این کتاب در حوزه دانش‌آموزی هستیم.

وی به کنگره «هزاره نهج‌البلاغه» در دهه 1360 اشاره کرد و گفت: حضرت امام (ره) در بحبوحه جنگ تحمیلی پیامی تأثیر‌گذار به این کنگره ارسال کرد که در نوع خود بی‌نظیر بود. مقام معظم رهبری نیز تا کنون در سه کنگره «نهج‌البلاغه» شرکت کرده‌اند و اعتقاد دارند «نهج‌البلاغه» نیز باید مانند قرآن تلاوت شود.

آیت‌الله دین‌پرور از متولیان چاپ این دانشنامه خواست تا موجبات برگزاری مسابقه‌ حفظ این دانشنامه را فراهم کنند.

سید احمدحسینی، مدیر عامل مؤسسه فرهنگی مدرسه برهان و انتشارات مدرسه نیز در سخنان کوتاهی به روند چاپ «دانشنامه نهج‌البلاغه» اشاره کرد و گفت: این اثر را بیستم اسفندماه سال 1393 تحویل گرفتیم و در بیستم فروردین‌ماه سال‌جاری نیز منتشر کردیم.

«دانشنامه نهج‌البلاغه» در دو جلد از سوی انتشارات مدرسه منتشر شده است.

* ویژگی‌های «دانشنامه نهج‌البلاغه»
حجت‌الاسلام محی‌الدین محمدیان، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در مقدمه جلد نخست «دانشنامه نهج‌البلاغه» درباره ویژگی‌های آن نوشته است: «این دانشنامه درباره مفاهیم و مضامین خطبه‌ها، نامه‌ها و کلمات قصار مولی‌الموحدین علی‌ بن‌ ابی‌طالب (ع) است که سید رضی آن‌ها را در کتاب نهج‌البلاغه گردآورده است و در زمره دانشنامه‌های تخصصی به‌شمار می‌رود.

هدف اصلی این دانشنامه، ارائه اطلاعات در قلمرو موضوعات و مفاهیم نهج‌البلاغه است. دانشنامه نهج‌البلاغه با هدف استفاده بهتر نسل نوجوان و جوان به‌عنوان مخاطبان اصلی و بر پایه جدیدترین استانداردهای دانشنامه‌نویسی تدوین شده است.

این دانشنامه از چند جهت دارای اهمیت است که از آن جمله می‌توان به ارتباط معنایی گسترده با مفاهیم قرآنی، صدور خطبه‌ها ونامه‌ها و پندها از یک انسان کامل و معصوم و تنها حاکم اسلامی در تاریخ اسلام که به خلافت ظاهری رسید، گستره وسیع موضوعی و اوج فصاحت و بلاغت کلام عرب پس از قرآن کریم و ... اشاره کرد.

از ویژگی‌های این دانشنامه نیز می‌توان به مواردی چون جامع‌نگری، استناد به قرآن کریم، طرح خطبه‌های مهم، معرفی اعلام نهج‌البلاغه، معرفی شرح‌ها و ترجمه‌های نهج‌البلاغه و مترجمان و شارحان آن، معرفی نهج‌البلاغه‌پژوهان، ارجاعات درون‌متنی و ذکر منابع کامل هر مدخل اشاره کرد که این موارد به‌طور کامل در مقدمه دانشنامه ذکر شده‌اند.»

تاریخ خبر: 
يكشنبه, 3 خرداد, 1394

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.