ضرورت تشکیل مدارس اولیا / کتاب کمک آموزشی نوعی تنبلی ذهنی ایجاد می‌کند

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام و المسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته تربیت اسلامی و جایگاه تربیت در کتاب‌های درسی که در محل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: دستگاه تعلیم و تربیت نامگذاری با مسمایی است که از معنی آن به اهدافش می‌رسیم.

وی ادامه داد: هدف آموزش و پرورش، آموزش و تربیت است که یکی از مؤلفه‌های نظام تعلیم و تربیت در کنار نیروهای انسانی، توسعه و تحقیق در مؤلفه کتاب‌های درسی و محتوای آموزشی است که به دلیل اهمیت بر مؤلفه‌های دیگر تأثیر مستقیم دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان افزود: به همین دلیل برنامه درسی در سند تحول بنیادین مورد توجه قرار گرفته و تدوین برنامه درسی ملی چند سالی است که تصویب شده و اجرا می‌شود.

وی با اشاره به هدف این برنامه یادآور شد: هدف این برنامه، رشد و شکوفایی دانش‌آموزان بر مبنای فطرت برای رسیدن به یک هدف بزرگتر به نام حیات طیبه است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: برای عملیاتی شدن شکوفایی فطرت می‌توانیم تعابیری مانند ایمان، علم، عمل و اخلاق را در چهار عرصه ارتباطی با خدا، خود انسان‌، نظام آفرینش و دیگران به معنی خلق متبلور کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان یادآور شد:‌ برای این کار 11 حوزه یادگیری در برنامه درسی ملی پیش‌بینی شده است که حوزه‌های یادگیری و تربیتی عبارت از تفکر، حکمت، قرآن و معارف اسلامی، زبان و ادبیات فارسی، ریاضیات، علوم تجربی، مطالعات اجتماعی و علوم انسانی، سلامت و تربیت بدنی، کار و فناوری، فرهنگ، تمدن و هنر و حوزه‌ زبان‌های خارجی است.

وی با بیان اینکه این حوزه‌های یادگیری هر کدام حوزه آموزشی و تربیتی دارند، گفت: برای نمونه زبان‌های خارجی انگلیسی، زبان فرانسه و یا زبان‌های دیگر که در برنامه درسی به صورت ویترینی و رنگین‌کمانی برای دانش آموزان پیش‌بینی شده است در حوزه آموزشی می‌دانیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی یادآور شد: هدف از زبان‌های خارجی بحث تربیتی به منظور گسترش سهم زبان و ارتباط بین دیگران است که در جغرافیای مرزهای ما، زبان مشترک ندارند اما می‌خواهیم با آنها ارتباط برقرار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش با درون‌داده‌های آموزشی در فرآیند فرهنگی برونداد تربیتی را دنبال می‌کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان با تاکید بر اینکه کتاب‌های درسی نشان علمی، آموزشی و سواد علمی یک کشور است، افزود:‌ این‌ امور، فرهنگ یک کشور را تجلی می‌دهند و در نهایت به تربیت می‌انجامد و نسل با کتاب درسی شکوفا می‌شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی یادآور شد: ما به درخواست‌هایی در کتاب درسی پاسخ می‌دهیم که آموزشی، تربیتی و فرهنگی باشد و کار اطلاع‌رسانی و تبلیغی از جنس روزنامه‌ها و دیگران را انجام نمی‌دهیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان اضافه کرد: برای نمونه اگر در خصوص بحث انرژی می‌نویسیم در جهت استفاده بهینه و بالا بردن سواد است.

وی تصریح کرد: کتاب درسی باید با این سه معیار که آیا کارکردهای آموزشی دارد، فرهنگ را تقویت می‌کند و یا ثمره و میوه تربیتی دارد یا خیر، سنجیده شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود:‌ در سند تحول آمده است که تربیت، ارکان مشترکی دارد مثلاً گفته می‌شود خانواده یکی از ارکان یا مدرسه نیز رکن دیگر است که اجتماع و رسانه نیز در آن نقش دارند از این رو تنها متولی تربیت نسل‌ها، آموزش و پرورش نیست بلکه عوامل دیگری نیز سهیم هستند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان با اشاره به اینکه باید به عنوان متولیان تعلیم و تربیت که سند تحول را نوشته‌ایم، آن را اجرایی کنیم، گفت: امکانات کامل برای سند تحول محقق نیست اما هر مقدار امکان دارد باید عملیاتی شده و بخش‌های مختلف نیز کمک کنند.

وی یادآور شد: البته یک مشکلی که این میان وجود دارد این است که برخی فکر می‌کنند تربیت یک چیز جدا از آموزش است اما این طور نیست.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت:‌ معلمی که ریاضی درس می‌دهد، این کار او اثر تربیتی نیز دارد، کار آموزش و پرورش بدون تربیت نیست.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان بیان داشت: کار مربی در تربیت تسهیل، تسریع، تصحیح مسیر و تعمیق است و سند تحول آموزش و پرورش نیز یک سند ظرفیت‌مأب است که این با داده‌های آموزشی بستر فرهنگی و میوه تربیتی است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت:‌ باید شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش بر سند تحول نظارت کنند و بالاتر از همه اجرای سند تحول یک نظارت نخبگانی دارد یعنی کسانی که این مبنا را قبول دارند بر آن نظارت کنند و به یک شورای نگهبان از جنس نخبگان سند نیاز داریم.

وی ادامه داد:‌ آموزش و پرورش در برنامه درسی ملی در حوزه‌های 11‌گانه خود 2-3 درس ایجاد کرده است که این حوزه‌ها شامل کار و فناوری است، آداب و مهارت زندگی، تفکر و حکمت و فرهنگ و هنر است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان افزود: این‌ها به اندازه ریاضی و علوم تجربی اهمیت دارند اما متاسفانه در نزد خانواده‌ها و معلمان یک باوری داریم که سواد یعنی ریاضیات و حفظ کردن است.

وی ادامه داد:‌ باید متون درسی‌مان را به شکلی طراحی کنیم که متناسب با نیازهای آینده باشد و نیازمند یک جهش هستیم؛ ذهن باید فعال و ورزیده شود که این با تفکر انجام می‌شود و کتاب کمک آموزشی که به نوعی تنبلی ذهنی و عقب‌افتادگی فکری ایجاد می‌کند خیانت و به نوعی جنایت فکری است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی خاطر نشان کرد: نیازمند فناوری جدید هستیم و باید فرهنگ آن را یاد دهیم البته ما در کتاب‌های درسی (الف و ب آن را می‌گوییم اما ج و د آن را باید خانواده فکر کنند) و آموزش و پرورش یکی از مشکلاتش این است که سطح آن عمومی است و به ویژگی‌های مشترک متمرکز شده‌ایم در حالی که آموزش و پرورش مترقی باید به تفاوت‌های فرضی و استعدادها نیز توجه کند.

وی با اشاره به اینکه معاونت پرورشی یعنی توجه دادن به علایق ویژه است، گفت: در برنامه درسی ملی 100 ساعت فوق‌ برنامه پیش‌بینی شده است که 50 ساعت متمرکز از سوی مرکز طراحی می‌شود و 50 ساعت نیز باید توسط ادارات و شهرستان‌ها اجرا شود که اینها فعالیت‌های رسمی غیرکلامی هستند.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش یاد آور شد: در درس کار و فناوری، پودمان گذاشته‌ایم و دانش‌آموزان باید 2 تا از این پودمان‌ها که شامل بافتنی،‌ خیاطی، عکاسی و باغبانی را انتخاب کنند که این کار باید توسعه یابد یعنی هم به مشترکات و هم به تفاوت‌های فردی توجه شود.

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان در خصوص مهارت‌های زندگی در کتاب‌های درسی تصریح کرد: همه مشکلات در کتاب درسی حل نمی‌شود و همه چیز را نمی‌توان در آن گفت؛ آموزش و پرورش یک بستر برای آماده‌سازی نسل برای فرداست.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: حال سؤال این است که آیا در کتاب‌های درسی به بحث تشکیل خانواده و سبک زندگی اسلامی می‌پردازیم یا خیر. بعد از سند تحول و برنامه درسی ملی، درسی به نام سبک زندگی داریم که در پایه هفتم و هشتم است که در پایه هفتم زمینه ویژه برای دختران و در پایه هشتم زمینه ویژه برای پسران است.

وی گفت: همه آموزش‌ها در کتاب درسی اتفاق نمی‌افتد و بخش مهمی از آن را می‌گوییم مانند معیارها و مشاوره‌های لازم اما برخی در خارج مدرسه باید بیان شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان اظهار داشت: معتقد هستم در آینده مدارسی به نام مدارس اولیا باید تشکیل شود که طرحش را 20 سال قبل داده‌ام یعنی مدرسه‌ای برای سواد با هم زیستن باشد که مراکز دیگر نیز به آن کمک کنند. در این مدارس باید سواد مهارت‌های با هم زیستن آموخته شود و فرزندپروری را باید یاد دهیم یا هنر دوست داشتن را که بلد نیستیم، آموخته شود که نهادهایی مانند سازمان بهزیستی و نهضت سوادآموزی نیز باید در این خصوص کمک کند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اهمیت درس هنر خاطر نشان کرد: امسال به دوستان توصیه کرده‌ایم کتاب هنر را با ظاهری بهتر و کاغذ، رنگ، چاپ و تصویر بهتری ارائه کنند و به معلمان نیز توصیه می‌کنیم درس هنر، قرآن، تربیت بدنی و انشاء را درس درجه دو یا شهروند درجه دو حساب نکنند بلکه نیازمند تربیت هنر و زیباشناختی هستیم.

تاریخ خبر: 
يكشنبه, 10 اسفند, 1393

نظر دهید

Plain text

  • Allowed HTML tags: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • No HTML tags allowed.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Lines and paragraphs break automatically.
Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.