شورای عالی آموزش و پرورش نیازمند یک مرکز پژوهشهاست

شورای عالی آموزش و پرورش نیازمند یک مرکز پژوهش و یک موسسه تحقیقاتی است که مانند یک مرکز تحلیل و سنجش اطلاعات عمل کند.‏
حجت الاسلام و المسلمین دکتر محی‌الدین بهرام محمدیان معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی مطلب فوق را در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار روزنامۀ رسالت عنوان کرده و افزود:‌ اینجانب در زمان مسئولیت خود در شورای عالی، پیگیر این مسئله بودم ولی موفق به انجام آن نشدم چون عنوان می شد وزارت آموزش و پرورش، خود پژوهشگاه و مرکز تحقیقاتی دارد؛ ولی شورای عالی آموزش و پرورش به خاطر استقلال و تاثیر نپذیرفتن از جهت گیری‌ها، نیازمند ایجاد یک مرکز تحقیقات و مرکز سنجش است.‏

دکتر محمدیان با اشاره به این که در برخی از دوران‌ها و دوره برخی از دولتهای قبل، شورای عالی متاثر از اراده و سلیقه وزیران بوده و روند فعالیت شورا دستخوش سلیقه شده است، خاطرنشان کرد: البته با توجه به سوابق، شورای عالی نسبت به حفظ مصالح و ضرورت‌های نظام تعلیم و تربیت مقاوم بوده است، ولی در هر حال تاثیرگذاری برخی از سلیقه ها را نمی توان انکار کرد.

دبیرکل اسبق شورای عالی آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه شورای عالی و دبیرخانه آن باید مستقل از تشکیلات وزارت آموزش و پرورش باشد، متذکر شد:‌ البته نه به این شکل که تعامل نباشد، بلکه مطالعات و پژوهشهای مستقل از مجریان را خود دبیرخانه اداره کند و در جایگاه حقوقی خودش قرار بگیرد.‏

وی خاطرنشان کرد: تنزل دادن جایگاه و موقعیت شورای عالی و دبیرخانه تا سطح یک واحد سازمانی وزارت آموزش و پرورش،‌برخی از تصمیمات را دچار لغزش می کند.

دکتر محمدیان،‌ با بیان اینکه در مجموع، عملکرد شورای عالی را در سالهای اخیر موفق می‌دانم،‌ تصریح کرد: ‌در دوره وزیران سابق کار شورا یک گام به جلو بود و عقب گرد نداشت. در چهار سال اخیر نیز، در دوره مسئولیت دبیرکلی مهندس نوید، اهتمام و تلاش این بود که مصوبات و مقررات با پشتوانه مطالعاتی و تحقیقاتی مطرح و ارائه شود،‌ هر چند نه ایشان و نه من، در دوره تصدی خود در شورا، کاملا موفق نبوده‌ایم و برخی از تصمیم ها و مصوبه ها کاملا ضرب الاجلی بوده و کمتر با پشتوانه تحقیقاتی همراه بوده است.‏

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی،‌ افزود: شورای عالی آموزش و پرورش، خود مستقلا دارای یک شخصیت حقوقی است و دبیرخانه آن پشتوانه و پشتیبان این کار است. به نظر من، مرکز تحقیقاتی و پژوهشی خاصی در دبیرخانه شورا باید شکل بگیرد. ‏

حجت الاسلام و المسلمین دکتر محی الدین بهرام محمدیان، پاسخ به این پرسش که چگونه می توان استفاده ابزاری از شورای عالی را ، در هر دوره کاری دولتها، کاهش داد؟ گفت: اگر اعضای شورای عالی آموزش و پرورش همانطور که قانون پیش بینی کرده است، انتخاب شوند و شورا به جایگاه ملی خود توجه کند، د راین صورت، قطعا کیفیت و کارآیی شورا بالا خواهد بود. نکته دیگر، این است که مطالعات و پژوهش های به روزی که در اختیار شورای عالی آموزش و پرورش قرار می‌گیرد باید در اختیار اعضا باشد و اعضای شورا و همچنین شرکت کنندگان در کمیسیون ها از آخرین اطلاعات و پژوهشها و تنگناها و راهکارهای مورد نیاز آگاهی داشته باشند.‏

دکتر محمدیان، ‌با تشبیه کار مجلس شورای اسلامی با شورای عالی آموزش و پرورش و الگو برداری از مکانیسم کار مجلس در شورای عالی، یادآور شد: ‌باید یک مرکز پژوهشها نیز برای دبیرخانه شورای عالی تعیین و پیش بینی شود و مسئول آن نیز همانند مخبر کمیسیون‌ها در مجلس شورای اسلامی، مطالب و سرفصل ها را در اختیار اعضای کمیسیون قرار دهد و چکیده کارهای تحقیقاتی و پژوهشی در اختیار اعضا قرار گیرد.‏

دبیرکل اسبق شورای عالی آموزش و پرورش درباره این که بهترین راهکار تعامل بین نهادها، سازمانها و مراکز پژوهشی، تحقیقاتی و علمی،آموزشی داخل و خارج از آموزش و پرورش با شورای عالی چیست، خاطر نشان کرد: پژوهشهای مطرح در شورا باید به اندازه کافی باشد. اکنون به اندازه لزوم است، ولی به اندازه کافی نیست.‏

پژوهشها باید تحلیلی و کاربردی شود. شورای عالی به اندازه لازم کارکرده و تحقیقات داشته، ولی مناسب‌ترین راهکار این است که مرکز تحقیقی و پژوهشی شورای عالی در قبال دستگاه تعلیم و تربیت احساس تعهد و مسئولیت کند و طرحهایی که در کمیسیون‌های شورای عالی مطرح و در دست بررسی است، در پایگاه اطلاع رسانی شورا قرار گیرد تا همه صاحب‌نظران و پژوهشگران علاقه‌مند و مرتبط در ارتقای کیفی و محتوایی آن مشارکت و همکاری فعال داشته باشند، ولی تا زمان تشکیل و آغاز بکار مرکز پژوهشهای شورای عالی، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی خود را موظف می داند که هر نوع همکاری و مشارکت و کمک لازم را در این زمینه داشته باشد.‏

دکتر محی‌الدین بهرام محمدیان، تصریح کرد: ‌برای ارتباط قوی و موثر با فرهنگیان آگاه و دلسوز، در زمان مسئولیت من در شورای عالی امکانی فراهم شد که گروه‌های آموزشی بتوانند نظرات خود را مستقیم به شورای عالی آموزش و پرورش بفرستند.

همچنین در آن زمان، یک نفر به عنوان رابط شورا در استانها تعیین شد که در واقع، نمایندگان شورا در استانها بودند و افکار، نظرات و عقاید مختلف فرهنگیان و آحاد جامعه را به شورا منتقل کنند. همچنین پرتال دبیرخانه شورای عالی نیز برای گرفتن نظرات معلمان و فرهنگیان، فعال است.‏

معاون وزیر آموزش و پرورش، با اشاره به اینکه ظرفیت و توان کارشناسی شورای عالی و عملکرد کمیسیون‌ها قابل قبول است، گفت:‌ولی به نظر من، بسیار بیشتر از این میزان، می‌توان کار انجام داد.

دکتر محمدیان با بیان اینکه شورای عالی به عنوان یک نهاد سیاستگذار، قدرت خود را از دو قوه مقننه و مجریه گرفته است، گفت:‌به اعتقاد من،‌شورای عالی آموزش و پرورش از موثرترین و قدیمی‌ترین شوراهای کشور است.

وی افزود: شورا، ‌یک نهاد ریشه‌دار است و نسبت به کار خود، سابقه و تجربه متراکمی دارد، لذا دبیرخانه را قادر به فعالیت قوی و موثر می سازد و اگر بتواند مدارک و اسناد خود را نیز روزآمد کند، خیلی از این اسناد می تواند کمک و پشتیبان برنامه‌های مهم شورا باشد.‏

این مسئول با تجربه آموزش و پرورش، خاطر نشان کرد: مسئولین در دوره‌ای، مصمم بودند که با برگزاری همایشی، سابقه شورا را بررسی کنند و اسناد شورا را به عنوان مدارک مهم و پشتیبانی کننده و نه اسناد موزه‌ای، به نمایش بگذارند و به علاقمندان و محققان عرضه کنند.

وی با اشاره به اینکه شورای عالی بعد از انقلاب فراز و فرودهایی داشته است، گفت: این شورا زمانی هم در حالت رکود قرار گرفت که در دوران دولت نهم، تصمیم گرفته شد همه شوراهای عالی منحل شود.

در آن زمان بسیاری از شوراها مانند شورای پول و اعتبار تعطیل شد،‌ولی خوشبختانه شورای عالی به همت اعضا و همچنین پشتیبانی وزیر وقت به فعالیت خود ادامه داد و دیدیم که وجود شورا چه کمک بزرگی کرد و برخی از اسناد در دست تولید مانند سند تحول بنیادین، در شورای عالی شکل گرفت و این، از اثرات فعالیت شورای عالی است.‏

* روزنامه رسالت 5 آذر 1392

نظر دهید

Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.