نقش امور تربیتی و پیش‌بینی غذای رنگین‌‌کمانی فکر برای دانش‌آموزان

حجت‌الاسلام و المسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس در خصوص روند فعالیت امور تربیتی در مدارس کشور، اظهار داشت: نهاد امور تربیتی جزو صدقات جاریه دو شهید بزرگوار رجایی و باهنر است.

وی با اشاره به این نکته که بعد از انقلاب اسلامی ایران، آموزش و پرورش باید متحول می‌شد اما متأسفانه آنقدر مشکلات سیاسی و اجتماعی پیش آمد که بعضی چیزها به تأخیر افتاد، افزود: به عنوان مثال جنگ پیش آمد و فرصت نشد تا تحولی که قرار بود اتفاق بیفتد، روی دهد فلذا برخی از بزرگان مثل شهیدان رجایی و باهنر یک سری اصلاحاتی را انجام دادند و نهادهایی را درست کردند که می‌توان به نهاد امور تربیتی، گزینش و مراکز تربیت معلم اشاره کرد که همه اینها با هدف اسلامی سازی و بهسازی دستگاه تعلیم و تربیت شکل گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان ادامه داد: امور تربیتی از نهادهای مبارک است و اگر کسی بخواهد نقش سازنده و مؤثر امور تربیتی را در سال‌های اوایل انقلاب و دفاع مقدس انکار کند، بی‌انصافی کرده است یعنی هم نقش پیشران داشت و هم نقش صیانت و حفاظت از نفوذ ضدانقلاب، افکار منحط، غرب‌زده و حتی ارتجاعی را داشت.

وی اضافه کرد: امور تربیتی در سال‌های اوایل انقلاب با 3 جریان شامل «ارتجاعی»، «التقاطی» و «غربگرایی» مقابله می‌کرد و از انقلاب و از ارزش‌های اسلامی و هویت انقلابی صیانت می‌کرد و از آن جهت، مربیان تربیتی آن سال‌ها حق عظیمی دارند.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به فعالیت‌هایی که در زمینه امور تربیتی در زمان دانش‌آموزی و معلمی در مدارس انجام می‌داد، گفت: زمانی که دانش‌آموز بودم، مسئول انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان بودم و با مربیان تربیتی و پرورشی‌ام تا سال 60 همکاری نزدیک داشتم؛ بعد از دیپلم گرفتن هم ارتباطم با دانش‌آموزان قطع نشد، البته در سال 59، 60، در حالی معلم شدم که سال چهارم دبیرستان بودم و بینش دینی تدریس می‌کردم به علاوه مربی پرورشی هم بودم تا آنکه سال 62 به تهران آمدم و یکی، دو سال در دبیرستان البرز تدریس زبان انگلیسی داشتم یعنی می‌خواهم بگویم ارتباطم با مدرسه قطع نشد.

وی افزود: بعد از سال 62 هم در نهضت سوادآموزی و سپس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بودم و تا الان 30 و چند سال است که در آموزش و پرورش هستم؛ بنده معتقدم امور تربیتی جای مقدسی است و البته در عین حال معتقدم که فعالیت‌های تربیتی باید در همه ابعاد آموزشی تعمیم پیدا کند و سند تحول و برنامه درسی ملی چنین رویکردی را دنبال می‌کنند یعنی معتقدیم که داده‌های آموزشی بر بستر فرهنگی با پشتوانه تحقیق باید به ثمرات تربیتی تبدیل شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان توضیح داد: به عبارت دیگر وقتی ما کتاب ریاضی می‌خوانیم باید بستر آموزشی آن فرهنگی باشد ولی نتیجه‌اش تربیت انسان متفکر باشد؛ ادبیات ما، تربیت انسان ادیب باشد و ورزش ما، تربیت یک انسان مهذب باشد؛ یعنی همه چیز باید به ثمره تربیتی منجر شود.

وی اضافه کرد: این چنین نیست که تربیت، ملافه و آموزش هم پتو باشد و این دو را با سنجاق به هم وصل کنند و هر وقت بخواهند و اراده کردند، جدایشان کنند؛ نگاهم به آموزش و پرورش از جنس پتو و ملافه نیست بلکه آنها در هم تنیده و تار و پودی هستند یعنی همه فعالیت‌ها در آموزش و پرورش آموزش و تربیتی است؛ ما هم که کتاب درسی تولید می‌کنیم باید بگویم کتاب آموزشی تولید نمی‌کنیم بلکه کتاب آموزشی ـ تربیتی تولید می‌کنیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در خصوص وجود بقایای نحله‌های مختلف فکری در کشور و تلاش بر نفوذ در مدارس گفت: از اول انقلاب شاهد بودیم که جریان‌های مختلفی با انقلاب مخالف بودند؛ نخستین جریان، حرکت ارتجاعی است که بنده مصادیق این حرکت ارتجاعی را در اسلام شاهنشاهی و در نظام فکری شاهنشاهی می‌بینم که گاهی «اسلام شاهنشاهی» و گاهی بدون اسلام، شاهنشاهی است و همان تفکر خسروانی را می‌توان مثال زد که الان هم هستند و در آمریکا، اسلامی را تبلیغ می‌کنند که بتواند مجوز بدهد که شاه هم اسلام است، مجوز بدهد سلمان هم پادشاه اسلامی است و اینها تفکر خسروانی دارند و در ایران هم این تفکر بوده است و می‌گفتند شاه سایه خداست که این تفکر ارتجاعی است.

وی افزود: تفکر دیگر، «التقاطی» است یعنی اسلام به تنهایی نمی‌تواند هدایت کند و یک چاشنی از غیر اسلام هم باید داشته باشد و می‌گوید اسلام دین است و علم یک چیز دیگری است و باید اینها را با هم قاطی کنیم مثلا اگر تفکر لیبرالی در کنار اسلام باشد، مناسب است که یکی از این تفکرها، تفکر سازمان منافقین بود که اول کتابشان می‌نوشتند «به نام خدا و به نام خلق قهرمان ایران»؛ تفکر اسلام بدون روحانیت یا اسلام مارکسیست زده، تفکر التفاطی هستتد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان اضافه کرد: یک گروه هم «غربگرا‌ها» هستند که سکولار هستند و به تعبیری، دین را منشأیتی در اداره حاکمیت نمی‌دانند و اگر دین را هم قبول داشته باشند، انتخاب شخصی است؛ به عبارت دیگر، یکی یوگا انتخاب می‌کند و یکی به مسجد می رود و نماز می‌خواند؛ هر کسی آرامش را هرگونه یافت، آن برایش اهمیت است.

وی ادامه داد:این جریان‌ها از قبل بوده‌اند و اکنون هم هستند؛ کسانی که در نظام تفکر اسلامی زندگی می‌کنند باید بدانند که این نحله‌ها فشار می‌آورند و دوست دارند که در تعلیم و تربیت نفوذ داشته باشند. این‌ها دوست دارند کتاب بنویسند و موسیقی تئاتر و سینما داشته باشند و بنده هم منظورم این بود که این نحله‌ها از گذشته بوده‌اند و الان هم بقایای آنها هستند.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «آیا دلایل حضور آنها در برخی مدارس، ضعیف عمل کردن امور تربیتی است؟»، گفت: نه اینگونه نیست شاید ما همه جا را پوشش ندادیم اما به این معنا نیست که امور تربیتی، کار نکرده است؛ من این جمله را می‌خواهم اینگونه اصلاح کنم «تربیت» با «تعلیم» فرق دارد ؛تربیت امری انتخابی است یعنی شما و من، اختیار داریم و اینگونه نیست که هر چه من می‌گویم شما مجاب شوید که انجام دهید.

وی تصریح کرد: معلم با انسان طرف هست و انسان اختیار دارد و این در حالیست که مثلا در آهنگری یک قطعه را به گیره می‌بندیم، هیچ تکانی نمی‌خورد و هر نوع که دوست داریم صیقل می‌دهیم اما در انسان نمی‌شود اینگونه فعالیت کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان ادامه داد: اگر بخواهم بگویم امور تربیتی در آینده باید چگونه باشد، باید بگویم امور تربیتی باید بتواند به نیازهای اساسی دانش آموزان ما با سلیقه و ذائقه آنها و با نگاه کارشناسی پاسخ دهد و غذای رنگین‌کمانی فکر درست کند؛ نمی‌شود به عنوان مثال به همه گفت فقط پرتقال بخورید بلکه باید میوه بچینیم و هر کسی هر ذائقه‌ای دارد، بردارد؛ البته باید چیدمان ما درست و غذای بهداشتی باشد.

وی توصیه کرد: وقتی دانش‌آموزی ورزش را دوست دارد نیاید او را اجبار کنیم که در گروه سرود باشد یا وقتی یکی در گروه سرود هست اجبار کنیم که نقاشی بکشد؛ در حقیقت مجموعه این فعالیت‌های هنری، فرهنگی، ورزشی و آموزشی باید از منبع صحیح باشد که بتواند به تمام ذوق‌ها جواب دهد. لذا به تعمیم فعالیت‌های پرورشی در همه لایحه‌های آموزشی معتقدم و مربیان اینجا نقش‌شان برجسته است که بتوانند ساماندهی کنند.

کلیدواژه:

نظر دهید

3 + 7 =
حاصل جمع بالا را وارد کنید.