وضعیت آموزش و پرورش

استاد محمديان سلام عليكم با عرض احترام وارادت ،درخواست مي كنم به عنوان يك شخصيت ديني و علمي به پرسشهاي بنده جواب دهيد نه به عنوان يك مسؤول اداري و يا معاون وزير! جنابعالي آيا وضعيت فعلي آموزش و پرورش را به لحاظ تربيتي و أموزشي قبول داريد؟ آيا آموزش و پرورش توانايي تربيت نسل آينده را در تراز جمهوري اسلامي دارد؟ آيا معلمان شاغل به تدريس صلاحيت هاي حرفه اي ،تربيتي و انقلابي را براي تربيت دانش آموزان را دارند؟ آيا مديريت كلان دستگاه از عهده ي انجام وظايف خود بر مي آيد؟ اگر امروز شما فرزندي داشته باشيد براي تحصيل به مدارس دولتي مي فرستيد يا مدارس غير دولتي؟ با تشكر از شما اگر بدون محافظه كاري و راست حسيني برايم پاسخ دهيد. كاظمي عليا
سلام علیکم
اولا از محبت شما تشکر می کنم و سعی می کنم پرسش شما را أن چنان که می فهمم پاسخ دهم.
دستگاه تعلیم و تربیت ،یک نهاد ملی و فراگیر است و در تعالی و موفقیت آن آحاد مسؤولان و مردم اعم از معلمان و مربیان و اولیاء دانش آموزان باید ایفای نقش کنند. نهاد آموزش و پرورش بدون مشارکت همگانی بویژه نخبگان فکری و تربیتی و سیاسی و فرهنگی دچار مشکل می شود امروز درباره ی أموزش و پرورش سخن بیشتر از عمل است.نقدهای راه گشا کمتر از خرده گیری های بی حساب است و سرمایه گذاری های فکری اعم از سوی نهادهای حکومتی و نخبگان به مراتب اندک از مشارکت خیرین مدرسه ساز است .کسانی که در حوزه ی نرم افزاری و أموزشی و تربیتی اقدام می کنند بیشتر سرمایه گذار در قبال باز گشت سود سرمایه گذاری هستند ،البته من با این کار به شرایط رعایت اصول حاکم بر نظام تعلیم و تربیت مخالف نیستم و حتی به تبعات مثبت أن نیز اعتقاد و امید دارم.
با این مقدمه با صداقت می گویم أموزش و پرورش در مؤلفه های مختلف دچار مشکل و مسأله است.و در ایفاء وظایف راهبردی خویش گرفتار چالشهایی است ، همانند تأمین منابع مناسب اعم از منابع مادی و انسانی، فضا و تجهیزات متناسب با نیاز برنامه های أموزشی و تربیتی و هماهنگ با دوره های تحصیلی و جنسیت دانش أموزان و حتی شرایط اقلیمی، در اولویت نبودن پژوهشهای بنیادی ،توسعه ای و تطبیقی و آینده نگرانه درباره أموزش و پرورش ، و نهایتاً مشکل مرجعیت معلمان به دلیل تقلیل منزلت اجتماعی و صلاحیتهای حرفه ای آنان.با این تفاصیل بنده هر چند معتقدم در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی به لحاظ توسعه س کمی و کیفی أموزش همیشه در حال رشد بوده ایم و با تصویب سند تحول بنیادین و برنامه ی درسی ملی و سیاستهای کلان دورنمای روشنی ترسیم شده است ولی با توجه به انباشت مشکلات سالهای طولانی و پیشرفت سریع علم و تکنولوژی و تغییر شرایط اجتماعی و فرهنگی و اقتضائات جدید تربیتی،حرکت به جلو کند و بطئی است و همین موجبات نگرانی است که بین وضع موجود و مطلوب فاصله و شکاف واقع شود.
از سوی دیگر برخی به صورت برنامه ریزی شده و عامدانه در جهت کاهش اعتبار تعلیم و تربیت رسمی و مقبولیت آن هستند که در جای خود باید بحث و پیگیری شود.
امیدوارم با این توضیح پاسخ سؤالهای شما را به اجمال داده باشم ،اما در مورد پرسش آخر باید بگویم خوشبختانه من فرزند مدرسه ای دارم که در پایه ی هفتم مشغول به تحصیل است و مدرسه ای که می رود غیر دولتی نیست ، علاوه بر بازدید هایی که از مدارس انجام می دهم بواسطه ی دانش أموز بودن فرزندم و بستگان نزدیک که دانش أموز هستند ،در جریان شرایط أموزشی و تربیتی مدارس و برنامه های درسی قرار می گیرم.
امیدوارم بادعای خیر شما و فراهم ساختن امکانات و شرایط و الزامات اجرای سند تحول و همتی که باید مصروف داشت نهاد تعلیم وتربیت در تربیت نسل آینده موفق باشد.
انه ولیّ التّوفیق

نظر دهید

Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.