پرسش و پاسخ

فهرست الفبایی موضوعات:
ا     ت     ح     خ     ر     ز     ش     ص     ط     ع     غ     ق     ل     م     ن     ه     و     پ     ک     گ
پرسش پاسخ موضوع
تحریف به نقص در قرآن به چه معنایی است ؟
سلام عليكم استاد گرانقدر لطفا درباره ي تحريف به نقص در قران كريم توضيح دهيد، آيا اين موضوع صحت دارد؟

باسمه تعالی
سلام علیکم
درباره تحریف قران چند فرض قبل بحث است:
١- چیزی بر قران افزوده شده باشد. از این فرض تحت عنوان تحریف به زیادت بحث شده است. البته چنین ادعایی در مورد قران مطرح نشده است.
٢- معنای قران را در مقام تفسیر یا تأویل کسی از مقصود اصلی دور کند. چنین امری محتمل است و احادیث رسیده از معصومین علیهم السلام و پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله به موضوع تذکر داده اند.
٣- چیزی در قران بوده ولی از آن کم شده است. از این فرض تحت عنوان تحریف به نقیصه و یا نقصان بحث شده است. این ادعا توسط برخی مطرح شده است لیکن علمای اسلامی اعم از شیعه و سنیچنین ادعایی را با دلایل رد کرده اند، هرچند برخی از علما روایاتی را نقل کرده اند اما قاطبه علمای شیعه ی امامیه مستندا به قران و عترت، قران موجود در دست مسلمانان را حجت دانسته و هرگونه نقصان و کاستی از آن را طرد کرده اند. برای بحث بیشتر می توانید به تفاسیر و کتابهای علوم قرانی مراجعه نمایید. هوالله الموفِّق

فقهی
قران
شکایت پیامبر صلی الله علیه و آله
سلام عليكم لطفا بفرماييد روز قيامت پيامبر اسلام از چه چيزي شكايت خواهند كرد؟ سند اين مطلب كجاست؟

باسمه تعالی
سلام علیکم
در قرآن کریم آیه ی ٣٠ سوره ی مبارکه ی فرقان از شکایت رسول الله صلی الله علیه و آله این گونه یاد کرده است: "وَ قالَ الرّسولُ یا ربِّ اِنّ قَومی اتّخذوُا هٰذا القرانَ مَهْجوُراًٍ " یعنی (پیامبر گفت ای پروردگار من، قوم من این قران را مهجور گذاشتند.) این نکته حکایت از این دارد که امت آن گونه که شایسته بود از قران بهره نجسته و به آن اعتناء نکرده‌اند ، بلکه از آن دوری گزیده اند.
این آیه از شکایت پیامبر حکایت می کند. والله اعلم

فقهی
قران
چرا قمه زدن جائز نیست؟
استاد عزيز سلام عليكم، نظر شما درباره ی قمه زدن چيست؟ و اگر جائز نمي دانيد، چرا؟
باسمه تعالی
سلام علیکم و رحمةالله
اولاً : اقامه ی عزا و سوگواری به امام حسین علیه السلام از بزرگترین مستحبات است و بر آن آثار و برکات فراوان دنیوی و اخروی مترتب است که در جای خود بدان پرداخته شده است.
ثانیاً : إتیان واجبات و انجام امور مستحبه باید آنگونه که شارع مقدس وضع کرده و معصومین علیهم السلام بدان پرداخته اند ، انجام پذیرد.
ثالثا:امور مستحب نباید ضرر به واجبات بزند و یا باارتکاب به فعل حرام همراه شود ویا موهن به اسلام یا مسلمین باشد.
با ملاحظه ی موارد مذکور در حال حاضر قمه زنی ولو به نیت خیر جائز نیست،چرا که در سنت معصومین علیهم السلام چنین نوع عزاداری در روز عاشورا مرسوم نبوده است و حتی در جوامع روائی ما چنین خبری نرسیده است. بله ،شاید برخی به سنت متشرعه متشبث بشوند که در گذشته و یا الان نیز در میان برخی از دوستان اهلِ بیت علیهم السلام قمه زنی به عنوان نمونه ای از عزاداری مرسوم است. با فرض صحت آن ، با توجه به آثار سوء آن که باعث وهن مذهب و شریعت و اهانت به مسلمین می شود ،چنین اقدامی بافرض صحت نیز مصلحت و جائز نیست.والله اعلم
البته می توانید با موتور جستجوی گوگل کلمه ی ASHURA را جستجو کنید با تصاویری مواجه خواهید شد که یقینا با ملاحظه غرض ورزی های دشمنان اسلام ،عرض ما را تأیید خواهید کرد. انشالله در اقامه مأتم حسینی مأجور و موفق باشید.
فقهی
قمه زدن
آیا بسم الله الرحمن الرحیم در قران جزو سوره محسوب می شود؟
آیا بسم الله الرحمن الرحیم در قران جزو سوره محسوب می شود ؟ خواندن آن در نماز در اول سوره حمد و یا سوره بعد از حمد واجب است؟

باسمه تعالی
بسم الله الرحمن الرحیم بر اساس روایاتی که از رسول خدا صلی الله علیه و آله و ائمّه ی معصومین علیهم السلام به ما رسیده است ، آیه ی مستقل و جزء قرآن کریم است. برخی از مفسران اهل سنت نیز همانند فخر رازی در تفسیر خود و همچنین آلوسی چنین اعتقادی دارند. در مسند امام احمد حنبل ج٣ ص١٧٧ و ج٤ص٨٥ نیز روایات مربوط به این موضوع ذکر شده است.
اما خواندن بسم الله الرحمن الرحیم در آغاز سوره ی حمد و هر سوره ی دیگری بعد از حمد در نماز واجب است و این از سنت نبوی است. در مستدرک حاکم ج ٣ص٢٣٣ آمده است: روزی معاویه در نماز " بسم الله..،" نگفت ،مردم به او اعتراض کردند که " اَسَرَقتَ أَمْ نَسَیتَ؟ آیا آیه را دزدیدی یا فراموش کردی؟"
ائمّه ی معصومین علیهم السلام اصرار داشتند حتی در نماز های اخفاتیه نیز ذکر بسم الله را بلند بگویند. امام باقر علیه السلام درباره ی کسانی که بسم الله را در نماز نمیگفتند و یا آنرا جزء سوره نمی شمردند ، فرمودند:" سرقوا اکرم آیة- برترین آیه را سرقت کردند!"بحار الأنوار ج٨٥ص٢٠
در سنن بیهقی ج٢ص٥٠ در ضمن حدیثی آمده است که چرا برخی " بسم الله " را جزء سوره قرار نداده اند.؟!
استاد شهید مرتضی مطهری ره در تفسیر سوره ی حمد، ابن عباس، کسایی، ابن عمر، ابن زبیر، عطاء، ابن طاووس، فخر رازی و سیوطی را از جمله ی کسانی معرفی می کند که بسم الله را جزء سوره می دانستند.
نکته ی دیگر در نماز تعیین سوره ی بعد از حمد است که به فتوای برخی فقهاء، بعد از تعیین سوره باید بسم الله.. را خواند چون هر بسم الله ی متعلق آن سوره است. البته به جز سوره مبارکه ی توحید که برای قرائت آن در نماز تعیین لازم نیست و بعد از بسم الله .. می توان آن را شروع کرد. والله اعلم

فقهی
قران