فرهنگ نامه
عبارت | شرح |
---|---|
پرسش /ویژگی پرسشگر | پرسشگر در سؤال و پرسش خویش باید دست یابی به فهم جدید و دانش تازه را مد نظر و توجه قرار دهد. هر گونه سؤال سازی و پرسش تراشی که درصدد تخطئه و یا تخریب مخاطب صورت گیرد، اقدامی ضد علم و آگاهی است. امیرالمؤمنین علی(ع) در برابر شخصی که از ایشان پرسیدند: «ما طَعمُ الماء؟ فرمود: سَل تفقُّها و لا تعنُّتاً. طعم الماء، طَعمُ الحیاة.» یعنی پرسش باید برای دریافت حقیقت و شناختی جدید باشد وگرنه برای خودنمایی، به زحمت انداختن طرف مقابل و یا تفنن موجب رهیابی به مرتبه ای بالا نخواهد شد. |
پرسش/ منشاء پرسش | پرسش نشان زایش فکری انسان و فعال بودن آن است. هر کس سؤال نکند یا باید به کنه و زوایای تمام موضوعات آشنا باشد و یا این که آرامشی ناشی از جهل و اطمینان حاصل از نادانی او را دربرگرفته است که به ذهن او پرسش نمی رسد. وگرنه انسان اندیشمند و فکور با سؤال ها و پرسش ها مواجه است و در باز تولید اندیشه از طریق و معبر پرسش به صحت و سقم فرضیه های خود پی می برد. |
پژوهش -آفات پژوهش | کهنهگرایی، جموداندیشی، تنگمایگی علمی و ظهور طبقه کارمندان پژوهش که به پسند خاطر سفارش دهندگان رسمی، دادهها تحلیل میکنند و به تعبیری نظربافی و سندسازی میکنند، از جملۀ این نگرانی هاست. |
پژوهش-ویژگی های پژوهش | پژوهشها باید شورانگیز و حرکت آفرین باشند، پرسشی را پاسخ دهند، خطایی را اصلاح کنند، ناشناختهای را بشناسانند تا در پرتو آن جامعه، جامهای نو به تن کند و در فرا روی خویش افق روشن تری را مشاهده کند وگرنه کاغذ بر روی کاغذ چیدن، خشت خام بر خشت فرسوده نهادن است که بنیاد علم بر آن استوار نخواهد گشت.(یادداشتها بر داشتها صفحه 178) |
پیامبر اسلام /پیام نبوی | او پیامبری است که برای هدایت انسان ها مبعوث شده است. پیام او برای همه انسان ها و نسل ها در تمامی عصرها و سرزمین هاست. جغرافیای پیام او ، جغرافیای ایمان و جان انسان هاست. پیروان او با همه زبانها و رنگ ها و نژادها، یک پیکر واحد را تشکیل می دهند. تا در انعکاس رحمت و عطوفت او در جامعه مبتنی بر صلح و سِلم و عدالت باشند. " روزنوشت مورخ ٩٣/١٠/٢٧" |
پیروزی | پیروزی در تفکّر مردان خدا، انجام وظیفه و اداء تکلیف است که اگر موفق بدان شدی، پیروزی! وگرنه منهزم و شکست خورده هستی! (عاشورا در آیینۀ تاریخ و ادب صفحه 40) |