فرهنگ نامه

آ | ا | ب | ت | ث | ج | ح | خ | د | ر | ز | س | ش | ص | ع | غ | ف | ق | م | ن | و | پ | ک
عبارتsort ascending شرح
مسجد

مسجد در زندگی جمعی مسلمانان همیشه دارای تأثیر بوده و إیفاء نقش کرده است.البته در دوره هایی کارکرد های متنوعی داشته و در برخی زمانها نیز به حداقل کارکردهای اکتفاء کرده است.
مسجد تنها یک چهار دیواری مقدس نیست، بلکه در این کالبد مبارک روحی قدسی از معارف الهی و دعوت های دینی نیز دمیده می شود که آن را به کانون شور و اشتیاق و جذبه مبدل می سازد و در هر دوره ای که این روح جویان و خرطوشان در کالبد مسجد دمیده شده است نقش آن بیشتر و متعالی شده است.مؤمن حیات إیمانی خویش را از مسجد می گیرد، لذا در وصف حال او گفته اند :"المؤمن فی المسجد کالسمک فی الماء، مؤمن در مسجد همانند ماهی در میان آب است." بنابراین بزرگترین و سالم ترین حرکتهای دینی از مسجد ریشه گرفته و دوام یافته اند.(رد پای اندیشه ص٢٧٢)

مسجد

مسجد محل اجتماع دل های پاک مؤمنان است، وعظ و خطابه ای که از دل برآید لاجرم بر دل خواهد نشست. مبلغان و گویندگان را فرض است که دل های أهل إیمان را به تقوای رمضانی رهنمون شوند و وفاق واتحاد و همدلی را در بین آنها مستحکم سازند. هر آنچه موجب دلسردی، تشتت و تشویش خاطره ها شود، سزاوار مسجد و منبر نیست، پیام منبر و خطابه "واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا" است.(یادداشتها برداشتها ص 28)

مرگ و زندگی

زنده ماندن برای خوردن و خوابیدن، مرگ است. نفس کشیدن همراه ظالمان و ستمکاران، ننگ است و چشم بستن از اینگونه حیات، خود زندگی است.(عاشورا در آیینۀ تاریخ و ادب صفحه 18)

مرگ از دیدگاه امام حسین(ع)
او مرگ را پایان و منتها نمی‌داند که از آن فرار کند بلکه مرگ را در جهت رضایت حق پذیراست و با مرگ به جوار قرب و رحمت الهی منتقل می‌شود لذا زبان حال او این است:
آزمودم مرگ من در زندگی است
گر رهم زین زندگی پایندگی است
اُقتُلونی اُقتُلونی یا ثِقات
اِنَّ فی قتلی حیاتاً فی حیات1(عاشورا در آیینۀ تاریخ و ادب صفحه 18)

 

1. مثنوی مولانا دفتر سوم

محرم/درسهای محرم

سال جدید قمری با محرم آغاز می شود.محرم اولین ماه سال قمری در باطن خود از نوعی زندگی و بودن خبر می دهد كه با استقامت ورزى و پایداری در راه حق،نشان جاودانگی می یابد.
محرم بشارت از حیات دارد.حیات كریمه و حیات متعالی،حیاتی كه انسان در آن عزتش محفوظ است.حیاتی كه در آن ظلم و ستم امكان میدان داری وجولان ندارد. "اصلاحات در فرهنگ عاشورا ص١٤"

محاسبۀ نفس
آنچه در کلام نورانی ائمۀ معصومین سلام‌الله‌علیهم‌اجمعین آمده است: «حاسِبوا قَبلَ اَن تُحاسَبوا»1 به این معناست که پیش از حسابرسی دیگران، خودتان به حساب و کتاب خود رسیدگی کنید. محاسبۀ نفس که یکی از دستورالعمل‌های مهم اخلاقی، تربیتی و عرفانی در سیر و سلوک انسانی به سوی حق است، برای این منظور است که انسان با بررسی روزانۀ خویش از غفلت احتراز کند و از تنبلی بگریزد و در جادۀ حقیقت، پایدار قدم بردارد.(یادداشتها بر داشتها صفحه 55)

1-رسول اکرم(ص): میزان الحکمه

مبارزه با اسرائیل

باید همگان بدانند که با حرفهای اتو کشیده و با گفتگوهای تلفنی و تبادل پیام نمی توان جنایت اسرائیل را علاج کرد. راهِ نجات قدس مسلسلهای آتشین متکی به فریادهای الله اکبر است.
باید نهضت مردمی جهان اسلام برای آزادی قدس فارغ از حکومتها و دولتها که گویا تعهدهای بین‌المللی‌شان بیشتر از تعهد مسلمانی‌شان است، تشکیل شود. در آن صورت می‌توان محو کامل اسرائیل را امیدوار بود و نمازی به وسعت همۀ جهان اسلام در مسجدالاقصی به پا داشت.(یادداشتها بر داشتها صفحه 45)

ماه رمضان /آثار و برکات

کارهایی که در ماه مبارک رمضان انجام می‌دهیم یا کارهای ناپسندی را طرد می‌کنیم و یا اتفاقاتی که در این ماه صورت می‌پذیرد نشان می‌دهد که می‌توان در سایر اوقات نیز این روند را ادامه داد. از این‌رو ماه مبارک رمضان مدل کوچکی از زیست بهشتی در یک زمان آسمانی است که می‌توان به زمان‌های دیگر نیز آن‌ را منتقل کرد. لذا باید تلاش کرد کارهایی را که انجام می‌دهیم برای رضای خدا انجام شود و با نیت انجام کار برای خداوند تبارک و تعالی کار را به انجام برسانیم.
دیدار با کارکنان انتشارات مدرسه ٢تیر١٣٩٦

ماه رمضان

ماه مبارک رمضان،‌ ماه سازندگی، بازسازی و نوسازی معنوی مؤمنان برای پذیرش مسئولیت‌های بزرگ در زندگی فردی و اجتماعی است. تقوای حاصل از یک ماه روزه‌داری و انس با قرآن و مراقبت از نفس، انسان را در جهاد درونی و جهاد برونی توانایی مضاعف می‌دهد.
(از پیام روز قدس سال ١٣٩٦)

ماه رجب

ماه رجب، ماه مغرفت و رحمت و پیش درآمد ضیافت الهی در رمضان المبارک است که با ولادت امیرالمؤمنین علی‌بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام و بعثت نبوی صلی‌الله علیه و آله زینت یافته است.
در این ماهِ شریف، اهل عبادت بهار بندگی را با اعتکاف استقبال می‌کنند و با التجاء و پناه جویی از درگاه الهی، سنگر استقامت در برابر هجمات شیاطین را تقویت می‌نمایند.
حضور نسل جوان در مساجد جامع و برپایی خیمه‌های شب زنده‌داری و راز و نیاز با زبان روزه، عرصۀ عرفانِ فعّال را به تماشا گذاشته است. ناله‌های العفو و زمزمه‌های یا الهی و نجواهای اشک آلود قُوّت و قدرت زنگار گرفته را جلا و صفا می‌بخشد و مصافِ مبارزۀ کسانی که مصداق «اشجعُ النّاس مَن غَلَبَ هَواهُ» هستند را در برابر دیدگان آسمانیان قرار می‌دهد.(یادداشتها بر داشتها صفحه 43)