فطرت، موتور حرکت انسان از حیات نباتی و حیوانی به حیات عقلانی

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدیان صبح روز جمعه در همایش 2 روزه مدیران مدارس رستگاران که در دانشگاه امام صادق علیه السلام برگزار شد، ضمن عرض تسلیت شهادت ششمین اختر آسمان ولایت و امامت و بنیان گذار فقه جعفری و نثار درود به روان پاک شهدا و امام شهداء حضرت امام خمینی(ره)، با اشاره به ضرورت تحول افزود: نظام آموزشی ما که میراث گذشته بود، نظامی وارداتی بود که با مبانی عقیدتی ما و اهداف انقلاب اسلامی فاصله بسیار داشت. زیرا کشوری را که روزی میدان‌دار عرصه علم و فناوری بود و دانشمندانی چون ابن سینا، فارابی، رازی، غیاث الدین جمشید و... را به جامعه جهانی تحویل داده که هنوز برخی از آثار آنان در دانشگاه‌ها مورد بحث و استفاده قرار می‌گیرد، به کشوری وابسته تبدیل نمود. به همین جهت با استفاده از نظر کارشناسان خبره حوزه و دانشگاه و رهنمودهای مقام معظم رهبری(مدظله العالی) سند تحول نظام آموزش و پرورش با الهام از قرآن کریم و سیره رسول گرامی(ص) و ائمه اطهار علیهم السلام تدوین گردید که به منزله قانون اساسی برای آموزش و پرورش ماست. این سند نیاز به نقشه راهی داشت که روش اجرا و سازوکار چگونگی دستیابی به اهداف آن را نشان دهد. لذا برنامه برنامه درسی ملی نوشته شد که به مثابه نقشه‌ای جامع نشان دهد از کجا، چگونه، با چه ابزاری، چه مطلبی و به چه کسانی باید آموزش داده شود و آنان را در مسیر رشد و کمال تا دستیابی به مراتبی از حیات طیبه رهبری نماید.

دکتر محمدیان اضافه کرد: تفاوت ماهوی این برنامه با برنامه گذشته در این است که حیات انسانی و به قول زنده یاد استاد محمد تقی جعفری(ره) حیات معقول را جایگزین حیات نباتی و حیات حیوانی می‌کند که موتور حرکت آن فطرت است و در نظام تربیتی گذشته مغفول مانده بود.

وی تصریح کرد: هدف خلقت انسان تنها به خور و خواب محدود نمی شود (این ها در گیاهان و جانوران هم وجود دارد) بلکه انسان آمده است تا با تکیه بر فطرت خداجو، کنجکاو، زیبایی دوست، حق طلب، عدالت خواه و ... مسیر کمال را طی نموده و به مراتبی از حیات طیبه و خلیفه الهی دست یابد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ضمن مقایسه دو دیدگاه اومانیستی و اسلامی اضافه کرد: انسان متکی بر تفکر اومانیستی سعی دارد فطرت را در خدمت غرایز قرار دهد در حالی که اسلام غرایز را در خدمت فطرت قرار می‌دهد که انسان رفتار غریزی خود را با تکیه بر فطرت کمال جو تعدیل کند که این فطرت در 5 عنصر تفکر، ایمان، علم، عمل و اخلاق تجلی می‌یابد.

وی افزود: چیزی که در گذشته به عنوان ضعف اساسی نظام آموزشی مطرح می‌شد، تکیه بر حافظه‌مداری بود که ذهن دانش‌آموزان را به انباری از دانش‌های گاه غیر کاربردی تبدیل می‌نمود بدون آن که دانش‌آموز از چیستی و چرایی آن مطلع باشد.

اما امروز ما درس تفکر و پژوهش را وارد کلاس و مدرسه کردیم تا اندیشه جای محفوظات را پر کند و به آنچه می‌آموزد اعتقاد و ایمان پیدا کند و نتیجه دانش در عمل صالح وی که همان اخلاق است، متجلی گردد. این 5 عنصر چگونگی رابطه با خود، خدا(خالق جهان هستی)، خلق(دیگران) و جهان آفرینش(طبیعت و مخلوقات) را تعریف می‌کند . یعنی آنکه همه تحولات و اتفاقات زیر چتر عنایت و حمایت او صورت می‌پذیرد، یعنی خداوند متعال نیز مورد توجه قرار گرفته است که در گذشته به طبیعت و علم نسبت داده می‌شد و علت العلل یا مسبب الاسباب مورد غفلت واقع شده بود.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در ادامه افزود: البته برای آموزش، تنها به کتاب درسی اکتفا نشده و همراه آن بسته آموزشی متنوع و متناسب با سن و جنس دانش‌آموزان نیز تدارک دیده شده است که معلم را در انتقال اطلاعات و مفاهیم کمک خواهد کرد.

دکتر محمدیان با اشاره به روایتی در باب ضرورت ثبت علوم و دانش‌های نو و تجربیات بدیع افزود: سینه هریک از شما مالامال از خاطرات ارزشمندی است که اگر ثبت نشود به زودی غبار فراموشی آن را فرا خواهد گرفت. لدا توصیه می‌کنم تمام فعالیت‌های خود را بنویسید تا دیگران نیز بتوانند از آن استفاده کنند و مجبور نباشند راه های آزموده شده و شکست خورده را دوباره بیازمایند.

کلیدواژه:

نظرات

با سلام و عرض ادب از توجه شما به مهمترین مساله حیات بشر، یعنی تعلیم و تربیت پس از 35 سال کمال تشکر و قدردانی را می نمایم. انصافا وابستگی ملتی که افردی چون ابن سینا، فارابی، رازی، ابن هیثم و... را در دل خود پرورانده و به جامعه بشری تحویل داده برازنده جمهوری اسلامی ایران نبوده و نیست. ایران اسلامی با استعانت از خداوند متعال وتبعیت از خط ولایت این ظرفیت را دارد که به قله های رفیع علم، فناوری و اخلاق متعالی دست یابد و برای محافل علمی جهان نقش مرجعیت را ایفا نماید. البته مستحضرید که مدیریت توانمند مهمترین عنصر در راه تحقق این هدف مقدس است. زیرا مدیریت های ضعیف نه تنها گامی به جلو نمی گذارند که سرمایه انسانی و انرژی دیگران را نیز تباه و هدر می دهند. شرط دیگر آن است که خود باختگی در برابر غرب را کنار گذاشته و این پیام را در ذهن خود مرور کنیم که " ما هم می توانیم " چرا باید سخن ساده و پیش پا افتاده هاروکس که گفته ؛ " آیا اول می ترسیم ، بعد می لرزیم؟ یا اول می لرزیم، بعد می ترسیم ؟ " سالها در کلاس های روانشناسی ما مورد بحث قرار گیرد اما به سادگی از کنار نظریات دانشمندان خود که بعضا در جهان اثر گذار بوده اند به سادگی عبور کنیم ؟؟؟/

استاد محمدیان من به نوبه خودم از فرمایشات شما در جلسه مدارس رستگاران در دانشگاه امام صادق علیه السلام بسیار استفاده کردم. درخواست می کنم دوره آموزش ضمن خدمت برای کارشناسان و مدیران مدارس درباره برنامه درسی ملی و نظریه اسلامی تعلیم و تربیت را برگزار کنید تا ادبیات این اسناد فراگیر شود. با تشکر

با سلام و احترام از استاد محمدیان تشکر می کنم به واسطه ی تبیین خوبی که از فطرت دارند . آرزومندم دست اندرکاران آموزش و پرورش بتوانند برنامه های درسی را بر همین پایه تدوین نمایند و شاهد شکوفایی فطرت الهی کودکان و فرزندان ایرانی در جهت دستیابی به مراتبی از حیات طیبه باشیم . با تشکر و آرزوی توفیق بیشتر ،فؤاد آرانی

از جمله کارهای قابل تقدیر چند سال اخیر وزارت آموزش و پرورش تدوین اسناد تحولی و برنامه درسی ملی و اتخاذ رویکرد شکوفایی فطرت در ارائه ی برنامه های آموزشی و تربیتی است . ایجاد و توجه به یک حوزه یادگیری مستقل تحت عنوان تفکر و حکمت و طراحی درسی با نام تفکر و پژوهش و یا تفکر و سبک زندگی جزو برنامه های اساسی و قابل تقدیر است. من به عنوان یک مربی و پژوهشگر که خوشبختانه. ولی یک دانش آموز مواجه با برنامه تحولی از پایه ششم به این طرف هستم از زحمات دست اندرکاران سپاسگزاری می کنم ، بویژه از پیگیری مستمر و تبیین بهنگام آقای دکتر محمدیان نهایت تشکر را دارم.

سلام ،پیشنهاد می کنم جنابعالی در دوره های آموزشی معلمان شرکت کنید و مباحث اسناد تحولی را آموزش دهید و یا گارگاه آموزشی برای مدرسان استانی برگزار کنید. بطور حتم و یقین حضور خود شما در این دوره ها بر کیفیت و اثر بخشی آن خواهد افزود . با تشکر قادری از کنگاور

چه تفاوتی بین غریزه و فطرت انسان وجود دارد ؟ مگر نه این است که هر دو غیر اکتسابی هستند و از بیرون آموخته نمی شوند؟

نظر دهید

8 + 6 =
حاصل جمع بالا را وارد کنید.