انسان مطلوب تربیت دینی تکبعدی نیست
معاون وزیر آموزشوپرورش ابتدا در تعریف و توضیح تربیت دینی گفت: «تربیت دینی آن نظریه دینی است که همه شؤون زندگی انسان بر آن مبنا انتظام مییابد و رشد و شکوفایی و یا چگونه زیستن و چگونه مردن انسان و اهداف کلی و جزئی آموزشوپرورش براساس آن مدل طراحی و پردازش میشود.»
دکتر محمدیان سپس آیهشناسی، فطرتگرایی و اعتدال را سه راه دستیابی به تربیت براساس مدل دینی عنوان کرد و در تشریح آنها گفت: «آیتشناسی» و بهرهمندی از فرمایشات انبیا و پیامآوران الهی یکی از راههای دستیابی به تربیتدینی است. بر این اساس آیات الهی به آیات تکوینی، تشریعی، انفسی و آفاقی تقسیم میشود. هدف از شناخت آیات الهی این است که انسان جایگاه خود را در میان آیات بازشناسی کند و دریابد در کجای این نظام آفرینش قرار گرفته و تکلیف و وظایفش چیست؟»
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گام دوم در رسیدن به تربیت دینی را تکیه بر فطرت عنوان کرد و افزود: «در تعلیم و تربیت تکیه بر آنچه که اصل است و اصالت دارد توفیقات را نسبت به کارهایی که در آنها بر امور تصنعی، مصنوعی و الحاقی تکیه میشود، بیشتر خواهد شد. اگر بر فطریات تکیه شود توفیق مربی بیشتر و نتیجه عمل نیز پایدارتر خواهد شد، مربیان الهی نمودهای عینی و شاهدی بر این موضوع هستند.»
حجتالاسلام محمدیان راه سوم دستیابی به تربیت دینی را اعتدال عنوان کرد و گفت: «برای دستیابی به تربیت انسان مطلوب تنها به یک وجه ممیز به معنای دینشناسی یا صاحب معلومات دینی بودن اکتفا نمیشود. بلکه انسان دینی باید علوم و دانشها و طبیعت و اجتماع را نیز بشناسد و هدف آن است که فرد بتواند در همه مراحل حیات ضمن ایفای نقش و وظیفه مفید و مؤثر واقع شود. یک انسان مطلوب و برخوردار از تربیت دینی دارای زندگی فردی، جمعی و خانوادگی معناداری میباشد بهطوری که زندگی برای او دلپذیر است، عرصههای علمی را میشناسد و اهل ورود به عرصههای دانش است. اهل خدمت و دوستی با مردم است، از طبیعت بهرهمند میشود و متقابلاً طبیعت را بازآفرینی میکند. بهطور کلی انسان مطلوب تربیت دینی تکبعدی نیست.»
- 1780 مرتبه بازدید
نظر دهید