دکتر محمدیان: استقلال اقتصادی در راستای استقلال سیاسی و فرهنگی یک ضرورت است

«استقلال اقتصادی در راستای استقلال سیاسی و فرهنگی یک ضرورت است»
در اولین نشست عمومی همکاران سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، گزارش عملکرد فعالیت‌های سازمان در سال 1390 ارائه و برخی از سیاست‌ها و برنامه‌های سال 1391 تبیین و تشریح شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، دکتر بهرام محمدیان در این مراسم با اشاره به اهمیت مسائل اقتصادی از دیدگاه مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در نامگذاری 5 ساله اخیر، به اهمیت موضوع اقتصاد اشاره کرد و افزود: استقلال اقتصادی در راستای استقلال سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور، یک ضرورت است.
دکتر محمدیان اقتدار و امنیت ملی و استقلال کشور را مرهون استقلال اقتصادی دانست و افزود: در راستای تحقق سیاست‌گذاری‌های کلی مد نظر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، سند ملی آموزش و پرورش و مصوبات برنامه درسی ملی درخصوص مسائل اقتصادی به‌ویژه در حوزه آموزش و پرورش باید به آموزش‌های فنی حرفه‌ای و کار و دانش توجه ویژه‌ای شود و در برنامه‌های جدید آموزشی به عناصر کار، فناوری، آداب و مهارت‌های زندگی عنایت بیش‌تری شود.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش بر لزوم آشنایی دانش‌آموزان با یکی از مهارت‌های مورد نیاز در بازار کار در دوره متوسطه تأکید کرد و افزود: اقتضای رویکرد فرهنگی تربیتی آن است که بخشی از زندگی دانش‌آموزان معطوف به تربیت اقتصادی، مهارتی و شغلی باشد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به ساحت اقتصادی در اهداف کلان سند ملی آموزش و پرورش تأکید کرد و افزود: دانش‌آموزان باید با مسائل اقتصادی، شغل مناسب، معاش حلال و معیشت حلالی که در آن استقلال لحاظ شده باشد، آشنا شوند.
دکتر محمدیان به تأسیس معاونت پژوهش و برنامه‌ریزی در استان‌ها اشاره کرد و افزود: نتایج پژوهشی باید بتواند گذشته را به خوبی تحلیل کند، کمبودها را شناسایی نماید، کارهای جاری را در زمان حال تحلیل نماید و به‌گونه‌ای، آینده‌نگری و آینده‌نگاری کند که بتوان با بصیرت کامل برای آینده برنامه‌ریزی کرد.
وی در ادامه افزود: مناسب است پژوهش‌های انجام شده در سازمان و پژوهشگاه تعلیم و تربیت ناظر بر نیازهای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و وزارت آموزش و پرورش باشد.
وی تولید کتاب‌های درسی پایه اول ابتدایی هم‌سو با برنامه‌درسی ملی را کاری قابل قبول دانست و افزود: براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در 5 سال آینده، تولید محتوای جدید برای همه پایه‌های تحصیلی انجام خواهد شد و محتوای اولیه پایه دوم و ششم ابتدایی که در سال 90 تولید شده است، در سال جدید نهایی خواهد شد و به زودی تولید محتوای پایه سوم ابتدایی و دوره اول متوسطه آغاز خواهد شد.
دکتر محمدیان با اشاره به این که بخش عمده تکالیف سند ملی آموزش و پرورش درخصوص فعالیت‌های سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، مهیا شده است افزود: باید بسته‌های آموزشی مبتنی بر نقشه برنامه درسی ملی و پوشش دهنده تکالیف سند ملی آموزش و پرورش باشد.
وی بسته‌های آموزشی را از آنجا که ناظر بر کتاب درسی، پژوهش‌های پیشین، پشتیبانی کننده کلاس درس، دانش‌آموز و معلم است، پر اهمیت دانست و افزود: اعتبارسنجی برنامه‌های درسی همراه با پژوهش‌های پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش از ضروریات است.
دکتر محمدیان در ادامه از همکاران پژوهشگاه خواست تا در فرایندهای پژوهش تجدید نظر کرده ودقت، سرعت و صحت را در انجام پژوهش ها ارتقاء بخشند تا کاربست پژوهش برای مجریان مقدور شود.
وی بر این که عموم فعالیت‌ها در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی باید مبتنی بر پژوهش انجام شود تأکید کرد و افزود: امید است دستیابی و دسترسی به منابع مفید و محتواهای تولید شده در پژوهشگاه برای عموم کارشناسان سازمان، تسهیل گردد.
وی در ادامه از متفاوت بودن برنامه آموزشی برای آموزش زبان عربی و انگلیسی در پایه اول متوسطه در سال تحصیلی آینده خبر داد و اظهار کرد: تولید و آماده سازی کتاب‌های درسی با ویراست نگاری و تصویر سازی‌های جدید انجام می‌شود، زیرا در فرایند تولید محتوای آموزشی، تصویر به اندازه متن مهم است و در برخی مواقع بیش از متن پیام‌رسانی می‌نماید.
وی در ادامه اظهار امیدواری کرد که دو کار باقی‌مانده فرهنگنامه قرآنی و تفسیر معین تکمیل و کار تولید فرهنگ نهج‌البلاغه برای دانش‌آموزان به سرانجام برسد.
دکتر محمدیان استانداردسازی محتوای آموزشی را یک تکلیف و انتظار اجتماعی دانست و افزود: باید ارائه استانداردهای تولید محتوای آموزشی و کمک آموزشی در حوزه نشریات مکتوب، کتاب‌های آموزشی، کمک آموزشی و سایر تولیدات آموزشی و کمک آموزشی، سی دی و نرم‌افزارها و نوارها و نظارت بر آن ها انجام پذیرد.
نکوداشت چهره‌های علمی سازمان، تقدیر از مؤلفان کتاب‌های درسی در سطح ملی، افزایش چاپ کتاب‌های جدیدالتألیف انتشارات مدرسه، تولید راهنمای حوزه‌های یادگیری و دوره‌های تحصیلی زیر نظر معاونت تألیف و شورای هماهنگی علمی سازمان و توجه به رسم‌الخط مصوب فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در تولیدات سازمان از دیگر سیاست‌های سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در سال 1391 است که توسط دکتر محمدیان تبیین و تشریح شد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در خاتمه به چگونگی استقرار تشکیلات جدید این سازمان پرداخت و اظهار امیدواری کرد که ضریب امنیت شغلی کارکنان افزایش یابد.

نظرات

تا زمانی که یک مرکز عالی برای سیاست گذاری ،هدایت و نظارت بر نیازهای بازار کار واستانداردهای های حرفه ای و آموزشی بوجود نیاید پیشرفت قابل چشم گیری حاصل نخواهد شد.جناب دکتر محمدیان با توجه به نفوذی که شما در مراجع تصمیم گیری دارید و می توانید با بیان استدلالی دیگران را همراه کنید لطفا حماسه ی اقتصادی را با توسعه ی آموزشهای فنی و حرفه ای و مهارتی و گسترش فناوری پیگیری کنید.

برادر جناب آقای دکتر محمدیان ، استقلال اقتصادی با برنامه حاصل می شود ،گفت وگوها ی بی برنامه و عزم جدی حاصلی نخواهد داشت.

نظر دهید

4 + 8 =
حاصل جمع بالا را وارد کنید.