نباید به فرهنگ و تعلیم و تربیت از دریچۀ تنگ اقتصاد نگریست

دکتر محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌‌ریزی آموزشی اظهار کرد: آموزش و پرورش بزرگ‌ترین نهاد آموزشی و تربیتی و فرهنگی کشور است، آنچه در آموزش و پرورش ارائه می‌شود، متفاوت با دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌های آموزش دیگر است. ماندگاری و ضریب نفوذ و رسوخ برنامه‌های درسی و تربیتی علی‌رغم وجود اختلالات و عوامل اخلال‌گر و مزاحم در فرایند یاددهی و یادگیری هنوز هم بی‌رقیب است. ولی متأسفانه نگاه عمومی بودجه‌ریزان و تدوین‌کنندگان برنامه‌های اجرایی سالانۀ کشور به آموزش و پرورش خطاکارانه است. معمولاً آنها آموزش و پرورش را نهاد مصرفی تصور می‌کنند، اگر در زبان نیز این معنا را تفوه نکنند در مقام عمل رفتاری متفاوت از آنچه در نظریۀ اسلامی تعلیم و تربیت آمده و حتی نگاه متعارف در کشورهای توسعه یافته دربارۀ آموزش و پرورش وجود دارد، را به اجرا می‌گذارند.

دکتر محمدیان افزود: از دریچۀ اقتصاد به فرهنگ نگریستن اگر همراه با نگاه به اهداف متعالی آن نباشد، نتیجه‌اش همین تناقض در قول و فعل خواهد بود. هزینه در آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری بلندمدت است، بازدهی سرمایه‌گذاری و صرف اعتبارات در آموزش و پرورش به گواهی ارزیابی‌ها دارای بالاترین بازده اقتصادی است.

محمدیان اظهار کرد: نهاد آموزش و پرورش مولّد سرمایۀ اجتماعی و تأمین کننده یکپارچگی و اقتدار ملی و فراهم‌آورندۀ زمینه‌های امنیت ملی است. امروزه در دنیا آموزش و پرورش علاوه بر کارکرد آموزش و پرورش در ملت‌سازی، دولت‌سازی و نظام‌سازی نقش بسیار مهم ایفا می‌کند. کسانی‌که نسبت به هویت اسلامی، ایرانی و انقلابی و حتی بومی و سرزمینی دغدغه خاطر دارند، باید به آموزش و پرورش به‌دور از شعارزدگی و سطحی‌نگری، نگاهی بلندمدت، عمیق و با مطالعه اقتضائات آینده مانند چشم‌انداز بیست ساله کشور را داشته باشند.

نظر دهید

Image CAPTCHA
شناسه امنیتی داخل تصویر را وارد کنید.