قران

تحریف به نقص در قرآن به چه معنایی است ؟

سلام عليكم استاد گرانقدر لطفا درباره ي تحريف به نقص در قران كريم توضيح دهيد، آيا اين موضوع صحت دارد؟

باسمه تعالی
سلام علیکم
درباره تحریف قران چند فرض قبل بحث است:
١- چیزی بر قران افزوده شده باشد. از این فرض تحت عنوان تحریف به زیادت بحث شده است. البته چنین ادعایی در مورد قران مطرح نشده است.
٢- معنای قران را در مقام تفسیر یا تأویل کسی از مقصود اصلی دور کند. چنین امری محتمل است و احادیث رسیده از معصومین علیهم السلام و پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله به موضوع تذکر داده اند.

شکایت پیامبر صلی الله علیه و آله

سلام عليكم لطفا بفرماييد روز قيامت پيامبر اسلام از چه چيزي شكايت خواهند كرد؟ سند اين مطلب كجاست؟

باسمه تعالی
سلام علیکم
در قرآن کریم آیه ی ٣٠ سوره ی مبارکه ی فرقان از شکایت رسول الله صلی الله علیه و آله این گونه یاد کرده است: "وَ قالَ الرّسولُ یا ربِّ اِنّ قَومی اتّخذوُا هٰذا القرانَ مَهْجوُراًٍ " یعنی (پیامبر گفت ای پروردگار من، قوم من این قران را مهجور گذاشتند.) این نکته حکایت از این دارد که امت آن گونه که شایسته بود از قران بهره نجسته و به آن اعتناء نکرده‌اند ، بلکه از آن دوری گزیده اند.
این آیه از شکایت پیامبر حکایت می کند. والله اعلم

آیا بسم الله الرحمن الرحیم در قران جزو سوره محسوب می شود؟

آیا بسم الله الرحمن الرحیم در قران جزو سوره محسوب می شود ؟ خواندن آن در نماز در اول سوره حمد و یا سوره بعد از حمد واجب است؟

باسمه تعالی
بسم الله الرحمن الرحیم بر اساس روایاتی که از رسول خدا صلی الله علیه و آله و ائمّه ی معصومین علیهم السلام به ما رسیده است ، آیه ی مستقل و جزء قرآن کریم است. برخی از مفسران اهل سنت نیز همانند فخر رازی در تفسیر خود و همچنین آلوسی چنین اعتقادی دارند. در مسند امام احمد حنبل ج٣ ص١٧٧ و ج٤ص٨٥ نیز روایات مربوط به این موضوع ذکر شده است.

Subscribe to RSS - قران