امور واجب

آموزش علوم

با سلام و احترام ، آموزش چه علومي واجب است؟ آيا اين علوم واجب عيني است يا واجب كفايي؟ مرتضي

باسمه تعالی
آموزش علم اعتقادات ،احکام دینی که در زندگی روزمره بدان نیاز است و همچنین اخلاق که از آنها در متون دینی به عنوان ( آیة محکمة، سنت قائمة و فریضة عادلة) یاد می شود واجب است .

آیا در زمان حاضرجواب پیامک و تلفن واجب؟

سلام طبق بیانات شما به فرموده امام صادق (ع ) جواب سلام و نامه واجب است با توجه به زمان حال آیا جواب تلفن و پیامک واجب است ؟ اگر جواب واجب است پس چرا جنابعالی به این حدیث عمل نمیکنید و جواب سلام را نمیدهید ؟
باسمه تعالی
سلام علیکم ، جواب سلام واجب است ، مشروط به اینکه سلام دهنده به قصد سلام ، به جدّ و سلام کامل دهد. یعنی " سلامٌ علیکم" ، "السلام علیک" بگوید و صرف گفتن کلمه ی " سلام" موجب وجوب جواب نمی شود. درباره نامه نیز جواب وقتی واجب است که متضمن سلام کامل باشد. ولی در حال حاضر پاسخ به پیامک یا تلفن منوط به رعایت شرایط قصد ، و سلام کامل از سوی پیام دهنده وعلم به آن از سوی مخاطب است. والله اعلم
اما اینکه شخص من جواب سلام کسی را نداده باشم حتما ملتفت نشده ام و عذر خواهم.

امور واجب

چرا برخي از امور را واجب عيني و برخي ديگر را واجب كفايي مي گويند؟ آيا نام گذاري واجب كفايي موجب فرار از مسؤوليت نمي شود؟

باسمه تعالی

واجب تعبدی و واجب توصلی

فرق بين واجب تعبدی و واجب توصلی چيست ؟ آيا توصلی با سین نباید باشد؟

باسمه تعالی
أمر واجب از حیث های مختلف تقسیم به انواعی می شود. در أمر واجبی که قصد قربت (قربة الی الله) شرط إتیان آن است ،به آن واجب تعبدی می گویند . مانند نماز های یومیه و یا روزه .به طور کلی به واجبات عبادی واجب تعبدی إطلاق می شود.
اما أمر واجبی که قصد شارع انجام آن از سوی مکلف است و قصد قربت در انجام آن شرط نیست ،واجب توصلی گویند . مانند پرداخت نفقه ی واجبه ی زن و فرزند و یا ادای دین از سوی بدهکار به طلبکار. در این قبیل تکالیف ادای تکلیف غرض شارع مقدس است و نیت و قصد قربت شرط نیست ،هر چند که در امور مباح نیز قصد قربت مستحب و موجب کمال عمل می شود.

یاد گرفتن چه مسائلین از احکام دینی واجب است؟

ياد گرفتن چه مسائلين از احكام ديني واجب است ؟ اگر بخوانيم مقلد خوبي باشيم بايد همه رساله احكام مرجع خودمان را حفظ كنيم . تعدادي از اين مسئله ها اصلا در زندگي ما اتفاق نمي افتد مثلا يافتن گنج ،يا پيدا كردن مرواريد از دريا،يا مسائل مربوط به زكات؟

باسمه تعالی
یاد گرفتن مسائلی که غالباً انسان در زندگی روزانه به آنها احتیاج دارد ،واجب است یاد بگیرد.لذا مسائلی که روزمره به آنها احتیاج نیست در اولویت یادگیری نیست مانند مسائلی که ذکر کرده اید ،این قبیل مسائل را میتوان عنداللزوم با مراجعه به رساله ی عملیه یا استفتاء از مرجع تقلید به دست آورد. والله اعلم

Subscribe to RSS - امور واجب